چکیده:
زمینه و هدف: بهره گیری از قابلیت های وب 2 در حوزه پژوهش و فرصت های متعددی را برای پژوهشگران به وجود آورده است. از طریق این امکانات، افراد قادر خواهند بود با یکدیگر در تعامل باشند و انتشارات خود را با طیف وسیعی از پژوهشگران دیگر، به اشتراک بگذارند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی میزان فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام شده است.
روش: رویکرد به کار رفته در این مقاله، علم سنجی استفاده از آلتمتریکس بوده است. برای گردآوری داده ها از صفحه دانشگاه شهید بهشتی و مطالعه پروفایل اعضای هیئت علمی این دانشگاه در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نمایان ساخت که رشته های شیمی، لیزر و پلاسما و فیزیک بیش ترین میزان حضور را در شبکه علمی ریسرچ گیت داشته اند. این مقاله نشان داد که رشته های علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی در شبکه ریسرچ گیت فعالیت جدی ندارند.
نتیجه گیری: هر چند معیارهای تولید علم و تعاملات پژوهشگران در حوزه های علمی مختلف چندان قطعی نیست اما به نظر می رسد که در عصر حاضر، تعامل هر چه بیشتر اساتید حوزه علوم انسانی با محیط وب و استفاده از قابلیت های آن برای پژوهش، به منظور انجام پژوهش یا ارتباط با سایر پژوهشگران می تواند به گستردگی این حوزه، هم افزایی دانش بین حوزه های علمی مختلف و پیدایش ایده های نوین در راستای انجام پژوهش، منجر شود. باید توجه داشت که در عصر جدید آموزش و پژوهش، وب گاه های شبکه های اجتماعی علمی نظیر: آکادمیا، ریسرچ گیت ومندلی، نقش اساسی در آموزش و توسعه پژوهش دارند.
Background and Aim: Web 2.0 capabilities in research fields have provided numerous conveniences for scholars. This، has consent people to interact and share their publications with other scholars across the world. The purpose of the research is to study the presence of Shahid Beheshti University Scholars in ResearchGate.
Method: Used approach in this paper is Scientometrics with Altmetrics method. For data gathering، ResearchGate page Shahid Beheshti University was scrutinized.
Resutls: Findings indicated that disciplines of Chemistry، Laser، Plasma and Physics had the outermost presence in ResearchGate. In contrast، humanities had not any somber activities in Research Gate. Although، criteria for knowledge production and researchers interaction in sciences are not conclusive، it seems that interaction of humanity professors with the Web and its potentials could result in formation of new ideas for future research. It is concluded that in new era of education، web sites like: ACADEMIA، Research Gate، Mandalay would have an immense role in the development of research activities.
Conlcusion: It should be noted that in the new era of research and education، science، social networking websites such as: Academia، ResearchGate and Mandalay a key role in the training and development of their research. Establishing some workshops on using academic social networks can affect on knowledge of scholars، faculty member and students and direct their information seeking way for these people.