چکیده:
شاهنشاهی اشکانی به عنوان سومین سلسله ایرانی حدود پنج سده، نقشی مهم در دنیای باستان ایفا کرد، اما به سبب کمبود منابع نوشتاری از این دوران، سکهها عمدهترین منبع با ارزش برای بازشناسی اندیشهها و دیدگاههای سیاسی، تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی شاهان اشکانی هستند. اغلب و بر اساس شباهتهایی که میان نمادهای به کار رفته در سکهها با فرهنگ یونانی دیده میشود، اشکانیان را نورسیدگان فاقد فرهنگ میدانند که به تقلید محض یونانیمآبی همت گماشتند، اما واکاوی ژرفترسکهها در زمینه تصویرنگاری، کتابت و پوشاک میتواند نشانگر احیاء سنتهای ایرانی باشد که این نوشتار با بهرهگیری از مطالعات سکهشناختی و به شیوه توصیفیـ تحلیلی به بررسی آن می پردازد. بررسی سکهها، نمونههایی را از بازگشت به سنتهای گذشته و ایجاد تعادل میان سنتهای ایرانیـ شرقی با تمایلات یونانیمآبی در دوره پساهخامنشی و به دست اشکانیان نمایان می سازد.
Arsacid monarchy as the third Iranian dynasty played an important role in the ancient era for five centuries. However، due to the inadequacy of written documents from that era، coins are considered precious sources for us to identify the political، historical، cultural، artistic، and religious views and ideas of that time، i.e. Arsacid kings. Concerning the similarities between the employed symbols in Arsacid coins and ancient Greek culture symbols، Arsacids are often accused of being pureparvenuswho chiefly imitatedthe Greeksand lacked culture of their own. Nonetheless، a deeper scrutiny of Arsacid coins exposes that the depiction، writing، and clothing can be considered the revivers of Iranian traditions and this is the issue which is argued for in this study by means of coins examination studies and descriptive-analytic methods. The examination of coins shows that there was a return to previous traditions and an inclination towards establishing a balance between Iranian-Eastern traditions and Greek-oriented attitudes in post Achaemenid era among Arsacids