Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و معرفه های آن در دانشجویان دانشگاه شیراز

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1381 - شماره 13 (11 صفحه - از 6 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : سلامت عمومی دانشجویان ،سلامت عمومی ،دانشگاه شیراز ،دانشجویان دانشگاه شیراز ،پرسشنامه سلامت عمومی ،سلامت جسمانی ،شیراز ،کارکرد اجتماعی ،ارزشی با سلامت عمومی ،ابعاد خودپنداره ،دانشجویان دانشکدهء ادبیات ،دانشجویان دانشکدهء مهندسی ،دانشکدهء ادبیات و علوم ،دانشجویان دانشکده مهندسی ،ادبیات و علوم انسانی ،خودپندارهء ،دانشجویان دانشکده ،دانشجویان دانشکده‌های ادبیات ،دانشکده مهندسی ،دانشکده‌های ادبیات و علوم ،جسمانی ،ارزشی با سلامت ،علوم انسانی ،خودپندارهء ارزشی ،دانشجویان دانشکدهء ،علوم تربیتی ،خودپنداره ارزشی ،روان‌شناسی دانشگاه شیراز ،دانشکده علوم تربیتی ،جنس با سلامت عمومی

این پژوهش به بررسی رابطه خودپنداره های علمی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی با سلامت عمومی و مولفه های آن (شامل سلامت جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) در دانشجویان دانشگاه شیراز پرداخته و تفاوت های جنسی در سلامت عمومی و مولفه های آن را مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 182 دانشجو بود که به طور تصادفی از سه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روان شناسی و مهندسی انتخاب شدند. ابعاد خودپنداره به وسیله پرسشنامه P.M.S.P.S و سلامت عمومی و مولفه های آن به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که از خودپنداره های مختلف فقط خودپنداره ارزشی دارای رابطه منفی و معناداری با افسردگی است. همچنین دانشجویانی که خودپنداره ارزشی بالاتری داشتند، از سلامت عمومی بیشتری نیز برخوردار بودند. عامل جنس با سلامت عمومی و مولفه های آن رابطه معناداری نشان نداد. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن بود که دانشجویان دانشکده مهندسی به لحاظ سلامت عمومی و ابعاد آن (به استثنای کارکرد اجتماعی)، بهترین وضعیت و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بیشترین مشکلات را دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.