چکیده:
در این مقاله رشد زبانی یک کودک فارسی زبان از نظر نحوی مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله حاصل پژوهشی است که به صورت تک موردی و طولی بین سنین 36 تا 50 ماهگی انجام گرفته است. جمع آوری اطلاعات به صورت طبیعی بوده و البته در بعضی موارد از روش تجربی نیز استفاده شده است. در این تحقیق انواع جملات تولید شده کودک از نظر ساختاری، زمان دستوری، مطابقه و وجه و همچنین ساخت های معلوم و مجهول ساختار درونی گروه های اسمی، روابط ضمایر و سایر موارد مربوط به حوزه نحو مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
نمونه ای از جملات مرکب در ماه های آغازین به صـورت زیر میباشد: ١) برای اینکه گرگه (که ) ببعیارو میخوره ، تو رو نخوره ٣٨ ماه و ٧روز ٢) رفت تو خونه (ای که ) درست کردم ٣٩ ماه و ٩روز ردفورد (١٩٩٠) در مطالعاتی که بر روی نحو اولیۀ کودکان صورت داده است نیزبا تفاوتی که میان گروه های واژگانی ١ و دستوری٢از جهت فراگیری زبان قایل شده است ، به عدم حـضور حـرف ربـط در گفتـار کودکـان اشاره کرده و نتیجه گرفته است دستور اولیۀ کودکان فاقد گره cp٣است کـه از جملـه گـروه هـای دسـتوری میباشد و به همین دلیل حرف ربط در جملات آنها حضور ندارد.
بدین ترتیب اگر موارد اندک خطای مطابقه و زمان دسـتوری را بـا تعـداد جمـلات بیشماری که صحیح تولید شده اند، مقایسه کنیم ، میتوانیم این موارد را خطای کـنش در نظـر گرفتـه و یـا نقص بسیار کوچکی در هستۀ گره تصریف به شمار آوریم ؛ ولی با توجه به تعداد زیاد جملات صحیح میتوان 1 self correction گفت که کودک فارسی زبان در سه سالگی با زمان دستوری و مطابقه تا حد بسیار زیادی آشناست و افعـال او هم از نظر تصریف مشکلی ندارد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که کودک فارسی زبان در سه سالگی (آغاز تحقیق ) با تصریف فعل از نظر شخص و شمار آشناست و مطابقه و زمان دستوری به جز چند مـورد نـادر کـه ممکـن اسـت خطـای کنشی باشد در گفتار او به صورت پذیرفته رعایت میشوند؛بنابراین بـه نظـر مـیرسـد در ایـن مقطـع گـره تصریف (IP) دردستور او عملکرد خود را یافته است .
), Cognitive Development and the Acquisition of Language, New York: Academic Press.