Skip to main content
فهرست مقالات

اثر لیتیوم بر حافظه وابسته به وضعیت مورفین در روش اجتنابی غیرفعال در موش سوری

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 27 علمی-ترویجی (9 صفحه - از 16 تا 24)

کلیدواژه ها : لیتیوم ،مورفین ،روش اجتنابی غیر فعال ،حافظه ،یادگیری وابسته به وضعیت

کلید واژه های ماشینی : مورفین ،لیتیوم بر حافظه وابسته ،حافظه وابسته به وضعیت ،مورفین در روش اجتنابی ،روش اجتنابی غیرفعال ،یادگیری وابسته به وضعیت ،اثر تزریق مورفین ،بازسازی حافظه تخریب‌شده ،تزریق مورفین ،اجتنابی غیرفعال ،مورفین دریافت کردند ،اثرات لیتیوم ،وضعیت مورفین ،بازسازی حافظه ،وسیله مورفین ،آزمایش بر عملکرد حافظه ،لیتیوم بر بازسازی حافظه ،حافظه تخریب‌شده ،حافظه القا شده ،تزریق لیتیوم ،حافظه در روش اجتنابی ،مقایسه با گروه مورفین ،القا شده ،آموزش مورفین دریافت ،حافظه تخریب ،اثر تزریق لیتیوم ،روش اجتنابی ،عملکرد حافظه در روش ،عملکرد حافظه ،تخریب حافظه القا

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات کلرید لیتیوم بر حافظه وابسته به وضعیت القا شده به وسیله مورفین در روش اجتنابی غیر فعال در موش سوری انجام گرفت. روش: در این مطالعه تجربی، برای ارزیابی حافظه در موش های نر بالغ نژاد NMRI، از روش یک بار آموزش پایین رفتن از سکو استفاده شد. یافته ها: تزریق زیرجلدی مورفین (5 mg/kg) 30 دقیقه قبل از آموزش یا آزمایش، از تشکیل حافظه در موش ها جلوگیری کرد. حافظه تخریب شده در اثر تزریق مورفین قبل از آموزش، با تزریق همان مقدار از دارو 30 دقیقه قبل از آزمایش، بازسازی شد. تزریق داخل صفاقی لیتیوم 60 دقیقه قبل از آزمایش نیز، بازسازی حافظه را تخریب کرد. در حیواناتی که قبل از آموزش، مورفین دریافت کرده بودند، تزریق لیتیوم (80 و 160 mg/kg) قبل از آزمایش باعث بازسازی حافظه تخریب شده گردید. استفاده از مقادیر کم لیتیوم (20 mg/kg) قبل از آموزش، نگهداری حافظه را در روش اجتنابی غیر فعال مختل کرد. تخریب نگهداری حافظه القا شده به وسیله لیتیوم به کار رفته قبل از آموزش، با تزریق مورفین قبل از آزمایش بازسازی شد. تزریق همزمان مورفین و لیتیوم قبل از آزمایش در حیواناتی که قبل از آموزش مورفین دریافت کرده بودند، بازسازی حافظه تخریب شده به وسیله مورفین را افزایش داد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج ممکن است بین وابستگی به وضعیت مورفین و لیتیوم تداخل وجود داشته باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.