چکیده:
قلدری در مدرسه شکلی از خشونت سطح پایین است که امروزه مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان تربیتی قرار گرفته است .این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت شرم مبتنی بر برنامه PEGS در کاهش قلدری نوجوانان دختر انجام گرفت و برای تحقق آن از روش تحقیق نیمه آزمایشی ، طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانش آموزان دوره راهنمایی سه مدرسه دولتی دخترانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و غربال شدندو در نهایت ، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونه گیری هدفمندو مبتنی بر نتایج مقیاس قلدری ، مشاهده حین اجرای آزمون و درجه بندی معاونین آموزشی مدرسه انتخاب شدند. هر گروه متشکل از۱۵ نفر بود. پنج مربی ارایه بسته آموزشی و پلاسیبو به گروه های آزمایشی و کنترل را بر عهده داشتند. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که مداخله اثربخش بوده (=F، >P)و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسه هفتگی ۷۵ دقیقه ای ، ۲۰%از تغییرات قلدری راتبیین می کند. مطابق با یافته های پژوهشی وتایید روایی بسته آموزشی ، توجه بر مساله قلدری نوجوانان وبه کارگیری بسته آموزشی حاضر در گروه های هدف با در نظر گرفتن محدودیت های تحقیق پیشنهادمی شود.
Bullying is a from of low level violence that has recently been attended by educational psychologists and researchers. The goal of this research was to examine the effectiveness of shame management training based on PEGS program in reducing female adolescents’ bullying. Therefore، semi-experimental pretest-posttest control group design was used. Using multi-stage random cluster sampling، female students of three state guidance schools in Tabriz city were selected and were screened. Finally، 30 students from each school were selected by purposeful sampling، results of the bullying scale، and observation during screening and rating by school assistants. Each group consisted of 15 students. Five educators presented educational package and placebo to experimental and control groups. Results of one-way analysis of covariance indicated that the intervention was effective (F=20.92، P<0.001)، and 75 minute training sessions of shame management for eight weeks predicted 20 % of bullying variances. Due to research findings and confirming of training package validity، paying attention to adolescents’ bullying problem is recommended. Also، regarding the study limitation، it is suggested that this training method should be applied for decreasing bullying.
خلاصه ماشینی:
"شرم ۲۳ 1- Gofin 2- Avitzour 3- Tokunaga 4- Yilmaz 5- Wong 6- Lok 7- Lo 8- Ma 9- Henningham 10- Gardner 11- SusanWalker 12- Black 13- Weinles 14- Washington 15- Phillips 16- Sapouna 17- Andreou 18- Bonoti 19- Marees 20- Petermann 21- Tangney 22- Dearing 23- shame هـیجان اخلاقی عمیقا دردناک و ناخوشایندی است که با احساس کهتری و عدم پاداش و ناتوانی همراه است و فرد را به سوی پنهان شدن و گریز سوق می دهد (عطری فرد، آزادفلاح و اژه ای ،۱۳۸۵).
تحقیقات نشان داده که انحرافات جدی و مداوم از معیارهای اخلاقی و اجتماعی منعکس کننده اختلال اساسی در ظرفیت تجربه شرم ۲۵ محسوب می شوند؛به گونه ای که ارتباط آن با رفتارهای جنایت کارانه و جامعه ستیزی شناخته شده است (تانگنی و همکاران ،۲۰۱۱) و می تواند پیش بینی کـننده خوبی برای ارتکاب 1- Self- directed anger 2- Schneider 3- mortification 4- Deblinger 5- Runyon 6- Ferguson 7- Stegge 8- Eyre 9- Vollmer 10- Ashbaker 11- Orth 12- Berking 13- Burkhardt 14- Quiles 15- Bybee 16- Wagner 17- Gramzow 18- Bakker 19- Denessen 20- Bosman 21- Krijger 22- Bouts 23- Tracy 24- Robins 25- Psychopathic به جرم و جنایت در نوجوانان و جوانان باشد (هوسر۱، ویندزی ۲و گریوی ۲۰۰۸،۳)."