چکیده:
اجتماعی شدن، فرآیندی است که در آن انگیزهها، رفتارها، مهارتها و نگرشهای فرد در تعامل با اجتماع شکل میگیرد. نظریههای مربوط به نقشهای اجتماعی و کارکردهای ارتباطی تاثیر فراوانی در پرورش رشد اجتماعی و توسعة آن در زندگی انسانها دارد. برای نمونه هارولد لاسول (محقق معروف اروپایی، ۱۹۴۸) برای نخستین بار در حوزة علوم ارتباطات در مقالة خود بر نقش اساسی محیط (اجتماع) در انتقال میراث فرهنگی و ارتباطات اجتماعی تصریح نموده است. اما در این میان به نقش قرآن کریم بهعنوان معتبرترین منبع در روابط اجتماعی کمتر توجه شده است. بهطوریکه با بررسی و مطالعه در منابع علوم ارتباطات اجتماعی درمییابیم ، بیشتر نظریهها و تحلیلها صرفا از دیدگاه اندیشمندان و صاحبنظران این علوم منشاء میگیرد.هر چند مطالعات ارتباطی یکی از شاخههای جوان علوم ارتباطات اجتماعی در جهان معاصر بهشمار میرود، اما با توجه به تاکیدات فراوان بر رشد اجتماعی کودکان و همچنین اهمیت نقش الگویی والدین و مربیان در فرآیند تعلیموتربیت اجتماعی و ارتباط با آنان لازم و ضروری است تا از استوارترین برنامه و راه زندگی یعنی قرآن کریم بهرهمند شویم، تا الگوی مناسبی در شکلگیری رفتارهای اجتماعی کودکانمان باشیم. در این خصوص در سالهای اخیر نیز در اسناد تحولی نظام آموزشوپرورش به ارتباط با خلق (اجتماع) در بیان چهار عرصه ارتباطی (خود، خدا، خلق و خلقت) تصریح شده است. (برنامة درسی مصوب شورای عالی آموزشوپرورش اسفند، ۱۳۹۱)
خلاصه ماشینی:
"هر چند مطالعات ارتباطی یکی از شاخههای جوان علوم ارتباطات اجتماعی در جهان معاصر بهشمار میرود، اما با توجه به تأکیدات فراوان بر رشد اجتماعی کودکان و همچنین اهمیت نقش الگویی والدین و مربیان در فرآیند تعلیموتربیت اجتماعی و ارتباط با آنان لازم و ضروری است تا از استوارترین برنامه و راه زندگی یعنی قرآن کریم بهرهمند شویم، تا الگوی مناسبی در شکلگیری رفتارهای اجتماعی کودکانمان باشیم.
سخن آخر با مروری بر اصول بیان شده (عدل، احسان، صبر، صداقت و امانتداری) در تعاملات اجتماعی همواره ما اولیا و مربیان کودک پیشدبستانی باید به خود یادآور شویم که در رفتار و گفتارمان بهگونهای عمل کنیم تا به ارتباط اثر بخشی و ماندگار منجر شودو با تأکید بر نقش الگوییمان دائم به خود گوشزد کنیم که «کودکانمان آنگونه که میگوییم تربیت نمیشوند بلکه آنگونه که هستیم تربیت میشوند."