چکیده:
بازی از آغاز پیدایش آدمی با او همراه بوده است؛ زیرا جزئی از حیات اوست. بنابراین، قدمت بازی با پیشینة بهوجود آمدن آدمی یکی است. همچنانکه سابقة زندگی انسان به دو بخش پیش از تاریخ و دورة تاریخی تقسیم میشود، پیشینة بازی هم به پیش از تاریخ میرسد. از آنجا که آدمی در طول حیات خود تحولاتی داشته، طبعا بازی هم که ساخته و پرداختة اوست، دگرگون شده، پارهای از انواع آن بهمرور زمان از میان رفته است و پارهای دیگر کمالیافته و قسمتی هم در تحول ایام به وجود آمده است.بیشک انسان نخستین با تشکیل گروههایی ابتدایی بازیهای دستهجمعی از قبیل تقلید حرکات و صداها - چه هنگام حمله و فرار و چه موقع برخوردهای دوستانه - داشته و یا تکرار اعمال خود در هنگام شکار یا جنگ با دشمن بهصورت حرکات موزون در نوعی بازی نمایشی شرکت میکرده که ضمن سرگرم شدن برایش لذتبخش هم بوده است. نوع دیگری از بازیهای مورد توجه انسان نخستین، ظاهرا بازی با سنگ، چوب و درخت و با حیوانات به عناوین گوناگون بوده است. طبعا، بازی با همین مواد او را به ساختن و تعبیة وسایل زندگی رهنمون کرده است.دادن تعریف جامع و مانعی از بازی، که مورد تایید همة نظریهپردازان روانشناسی باشد، ممکن نیست. هر صاحبنظری بر اساس تجربهها، مشاهدهها، اعتقاد و نگرش خود بازی را بهنوعی تعریف کرده و هر یک با برجسته کردن جنبهای از بازی دیدگاه خاصی را نشان داده است. در میان تعاریف دادهشده از بازی، اشتراکها و تشابهات زیادی وجود دارد. بازی عبارت است از هر نوع فعالیتی که برای تفریح، خوشی و اغلب بدون توجه به نتیجة نهایی صورت میگیرد. انسان داوطلبانه وارد این فعالیت میشود و هیچ نیروی بیرونی یا اجباری در آن دخیل نیست
خلاصه ماشینی:
"» اسلام علاوه بر آنکه از واپس زدن این تمایل در کودکان میپرهیزد، توصیه میکند که پدران و مادران امکانات لازم را برای بازی کودک فراهم کنند و در هر موقعیت و مقام اجتماعی نیز که هستند، وقتی را به بازی با فرزندان خویش اختصاص دهند و خیال نکنند که در صورت بازی کردن با فرزندان اقتدار یا متانتشان خدشهدار میشود.
کودکان سعی میکنند خود را بفهمانند، هر چند که اغلب از طریق کلامی موفق نیستند؛ بهطوری که میان آنچه از زبان آنها فهمیده میشود و آنچه بیان میکنند، تفاوت وجود دارد.
بازیها کلمات کودکان هستند و اگر تعدادی از آنها بهدقت گزینش شود، میتواند برای کودکان فرصتی فراهم آورد تا احساسات و مشکلات خود را همانگونه بیان کنند که تجربه کردهاند.
مثلا با توجه به علاقة کودکان و حضور در بازیهای اجتماعی در پنج سالگی لازم است والدین با فراهم آوردن زمینه برای چنین بازیهایی در انتخاب همبازی کودک خود دقت کنند و بهصورت غیرمستقیم بر بازی آنها نظارت داشته باشند.
شمارة ٣ بهار ١٣٩٣ بهزاد آذرنیوشان کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، بابلسر محبت رسول خدا (ص) به کودکان بهحدی بود که ایشان ضمن نادیده گرفتن موقعیت خود، با فروتنی به بازی با آنها میپرداخت رشد آموزش پیش دبستانی دورة پنجم.
شمارة ٣ بهار ١٣٩٣ هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی به اندیشه و تفکر نیاز دارد و بازی خمیرمایة این تفکر و اندیشه است کودکان و"