چکیده:
هدف: با وجود حدود نیم قرن پژوهش در مورد تاثیرات مهد کودک بر رشد کودک، هنوز به این سوال مهم پاسخ قطعی داده نشده است که آیا مراقبت غیر والدانه آثار زیانباری بر کودک دارد یا نه. مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوهای دلبستگی کودکان مهد کودکی انجام شده است.
روش: برای بررسی الگوی دلبستگی کودکان در یک بررسی مقطعی، 36 کودک از مهد کودک های شهر تهران انتخاب و آزمون اضطراب جدایی اسلو و همکاران روی آنها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک متغیره با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته ها: تقریبا نیمی از کودکان «الگوهای دلبستگی ناایمن» داشتند. برخلاف آنچه انتظار می رفت، آزمودنی ها در تصویر 4 (که والدین برای دو هفته به سفر می روند)، دلبستگی هم سطح سایر تصاویر نشان دادند و نسبت به تصویر 1 خود اتکایی بالایی داشتند.
نتیجه گیری: بهتر است پژوهشگران به جای عمومیت دادن تاثیرات مهد کودک و محکومیت ضمنی یا آشکار شاغل بودن مادر، به تحقیق و بررسی در مورد تاثیر عوامل میانجی بپردازند. پاسخ های کودکان به تصویر 4، احتمالا نوعی اجتناب محسوب می شود چرا که دو هفته جدایی از والدین برای کودکان زیاد است و آنها از صحبت کردن در مورد آن طفره می روند و ترجیح می دهند در مورد سوغات پدر و مادر صحبت کنند.
خلاصه ماشینی:
"مهد کودک و سبکهای دلبستگی کودکان: پژوهشی در خانوادههای تهرانی هدف:با وجود حدود نیم قرن پژوهش در مورد تأثیرات مهد کودک بر رشد کودک،هنوز به این سؤال مهم پاسخ قطعی داده نشده است که آیا مراقبت غیر والدانه آثار زیانباری بر کودک دارد یا نه.
این نتایج بر خلاف گزارش قبلی مظاهری(1997)در مورد دلبستگی نوزادان ایرانی بود که نشان میداد الگوهای دلبستگی ناایمن در نوزادان ایرانی فراوانی بسیار پایینی دارد و به خصوص الگوی دلبستگی ناایمن اجتنابگر در بین آنها وجود ندارد و یا دست کم بسیار نادر است.
بنا بر این میتوان نتیجه گرفت که پاسخهای کودکان به تصویر 4،احتمالا نوعی اجتناب محسوب میشود،چرا که دو هفته مدت زیادی برای جدایی از والدین است و کودکان از صحبت کردن در باره آن طفره میروند و ترجیح میدهند در مورد سوغات پدر و مادر صحبت کنند.
ضمن آنکه بهتر است بافت و زمینه محیط زندگی در نظر گرفته شود؛عواملی همچون فضای حاکم بر خانواده،رابطهء والدین با یکدیگر،ایمنی دلبستگی والدین،کمیت و کیفیت بودن والدین با کودک،سلامت روان شناختی والدین،شاغل بودن مادر و تغییرات(مثبت یا منفی)مؤثر بر کیفیت دلبستگی کودک،ضمنا پیشنهاد میشود در پژوهشهای بعدی مواردی مانند«هنجار کردن آزمون اضطراب جدایی و وارسی مجدد فرآیند نمره گذاری در ایران»،«مقایسهء الگوهای دلبستگی کودکان بیمار و سالم»،«رابطهء سبک تربیتی والدین با الگوی دلبستگی کودک»،«رابطهء الگوی دلبستگی والدین با الگوی دلبستگی کودک»،«الگوی دلبستگی کودکان خاص مانند کودکان کم توان هوشی، ناشنوا و نابینا»و«مقایسهء الگوهای دلبستگی کودکان تحت حمایت خانوداده که به مهد کودک نرفته و سابقهء مراقبت غیر مادرانه نداشتهاند،با کودکان تحت مراقبت مراکز شبانه روزی»بررسی شود."