چکیده:
هدف : تحقیق حاضر با هـدف بررسـی وضـعیت فنـاوری اطلاعـات در کتابخانـه هـای دانشـگاه تبریـز (١٢ کتابخانـه ) و موانـع و مشکلات استفاده از آن انجام شده است . روش : روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از سوی مدیران کتابخانه های دانشگاه تبریز تکمیل شده است . جامعه آماری مورد نظر ١٢ کتابخانه از کتابخانه های دانشگاه تبریز بود و کل جامعه آماری مورد بررسی قـرار گرفت و نمونه گیری انجام نشد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش ، از نظر امکانات سخت افزاری بیشترین تعداد مربوط بـه رایانـه (بـا ١١٩ دسـتگاه ) و کمتـرین تعداد به اوپک (١ عدد) اختصاص دارد. برای ارائه خدمات با استفاده از ابزارهای اینترنت ، موتورهای جسـتجو (١١ کتابخانـه ) و پست الکترونیکی (٧ کتابخانه ) بیشترین و گروه های بحث و گفتگو (٢ کتابخانه ) کمتـرین میـزان اسـتفاده را داشـته انـد. خـدمات تحویل مدرک در ٤ کتابخانه ، خدمات اشاعه اطلاعات گزیده ، تابلوی اعلانات الکترونیکـی، و فهرسـت پیوسـته هـر یـک در ٢ کتابخانه ، و خدمات آگاهیرسانی جاری در ٣ کتابخانه ارائه میشود. نتیجه گیری: مشکلات و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریـز بـه ترتیـب عبـارت انـد از: بـالابودن هزینه های دسترسی پیوسته به پایگاه های اطلاعاتی، ناآشنایی مراجعه کنندگان به استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری اطلاعـات ، و نبود کارکنان آموزش دیده و متخصصان کافی برای استفاده از فناوری اطلاعاتی (هر کدام در ٩ کتابخانه )، نبود حمایت مسئولان و مدیران کتابخانه (٨ کتابخانه )، عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی مورد نیاز برای استفاده از فناوری، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری (هر کدام در ٧ کتابخانه )، مشکلات ارتباط اینترنتی (٥ کتابخانه )، و کمبود منابع الکترونیکی (٣ کتابخانه ).
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: مشکلات و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریـز بـه ترتیـب عبـارت انـد از: بـالابودن هزینه های دسترسی پیوسته به پایگاه های اطلاعاتی، ناآشنایی مراجعه کنندگان به استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری اطلاعـات ، و نبود کارکنان آموزش دیده و متخصصان کافی برای استفاده از فناوری اطلاعاتی (هر کدام در ٩ کتابخانه )، نبود حمایت مسئولان و مدیران کتابخانه (٨ کتابخانه )، عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی مورد نیاز برای استفاده از فناوری، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری (هر کدام در ٧ کتابخانه )، مشکلات ارتباط اینترنتی (٥ کتابخانه )، و کمبود منابع الکترونیکی (٣ کتابخانه ).
انجام تحقیقات مختلف در باره کارایی و اثربخشی استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و وضعیت استفاده از آنها در کتابخانه ها از سوی داورپناه (١٣٨١)، عظیمیخبازان (١٣٨٦)، محسن زاده (١٣٨٦)، ایمانیکیا (١٣٨٧)، Engstron (٢٠٠١)، Rao and Ramana (٢٠٠٣) و Petrauskiene (٢٠٠٧) نشان از اهمیت این مسئله است .
مشکلات و موانع استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه تبریز از دیدگاه مدیران کتابخانه ها کدامند؟ چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان میدهد مطالعاتی درباره استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه ها صورت گرفته است که در این مطالعات به جنبه هایی نظیر نگرش کتابداران و استفاده کنندگان به فناوری اطلاعات ، مزایای استفاده از آن ، ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، میزان کافیبودن فناوری به کارگرفته شده ، نحوه آشنایی با فناوری و ...
خدمات اشاعه اطلاعات گزیده تنها در بخش اطلاع رسانی کتابخانه های مرکزی و دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ارائه میشود.