چکیده:
امروزه در روش های نوین مدیریت به ویژگی ها و تفاوت های فردی یادگیرندگان توجه میشود. از مهمترین آنها می توان به سبک های یادگیری، ساختار هدف های ادراک شده و هوش معنوی اشاره کرد. این پژوهش با هدف بررسی روابط سبک های یادگیری (تجربه عینی، مشاهده تاملی، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال)، ساختار هدف های ادراک شده کلاس (ساختار هدف های تبحری، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد) و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی به منظور مدیریت نوین کلاس انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان رشته های زبان انگلیسی، آموزش ابتدایی و مطالعه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. برای انجام دادن این پژوهش 180 دانشجو (117 دختر و 63 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسش نامه سبک های یادگیری (کلب1، 1985)، پرسش نامه ساختار هدف های ادراک شده کلاس (میگلی2 و همکاران، 1997) و پرسشنامه هوش معنوی (عبداله زاده و همکاران، 1388) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که میان مشاهده تاملی، مفهوم سازی انتزاعی، ساختار هدف تبحری کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و میان تجربه عینی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند. مفهوم سازی انتزاعی، تجربه عینی و هوش معنوی در یک مدل توانستند 26 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند و نیز سهم مفهوم سازی انتزاعی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود. بنابراین برای مدیریت بهتر کلاس و افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش مفهوم سازی، سپس به آموزش تجربه عینی و در نهایت به هوش معنوی دانشجویان تاکید کرد.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطۀ سبک هاي يادگيري، ساختار هدف هاي ادراک شده کلاس و هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي به منظور مديريت نوين کلاس در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي محمدرضا صفاريان ، مربي دانشگاه آزاد اسلامي، گروه روانشناسي، واحد مشهد، مشهد، ايران جمال عاشوري ، دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات اصفهان ، اصفهان ، ايران فاطمه حاجي اربابي، دکتري روانشناسي تربيتي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران ، تهران ، ايران محمد عاشوري، دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن ، رودهن ، ايران تاريخ وصول : ٩٢/٤/١ تاريخ پذيرش : ٩٢/٨/١ چکيده امروزه در روش هاي نوين مديريت به ويژگي ها و تفاوت هاي فردي يادگيرندگان توجه ميشود.
اين پژوهش با هدف بررسي روابط سبک هاي يادگيري (تجربه عيني، مشاهده تأملي، مفهوم سازي انتزاعي و آزمايشگري فعال )، ساختار هدف هاي ادراک شده کلاس (ساختار هدف هاي تبحري، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد) و هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي به منظور مديريت نوين کلاس انجام شد.
امروزه در روش هاي نوين مديريت براي مديريت کارآمد و بهبود يادگيري به ويژگي ها و تفاوت هاي فردي يادگيرندگان توجه مي شود که از مهمترين آنها مي توان به سبک هاي يادگيري، ساختار هدف هاي ادراک شده و هوش معنوي اشاره کرد.
در مورد عوامل مربوط به ويژگي هاي يادگيرنده مي توان به سبک هاي يادگيري، ساختار هدف هاي ادراک شده کلاس و هوش معنوي ٢ اشاره کرد، که اين پژوهش به بررسي ارتباط آنها با پيشرفت تحصيلي به منظور مديريت نوين کلاس مي پردازد.
Smits, Verbeek, Nauta, Ten-Cate, Metz & Van-Dijk يکي ديگر از سازه هاي مؤثر بر پيشرفت تحصيلي ساختار هدف هاي ادراک شده کلاس مي باشد.
Liu, Kunaiktikul, Senaratana, Tonmukayakul & Eriksen 3.