چکیده:
به کارگیری فلسفه چه در تعلیم و تربیت و چه در تربیت بدنی میتواند از چند زاویه، مورد نظر قرار گیرد. دیدگاهی که فلسفه را به عنوان یک ذهنیت تلقی میکند، مورد نظر این تحقیق قرار گرفت. از این دیدگاه، فیلسوف در زندگی روزمرة خود، خصوصیاتی را به نمایش میگذارد که به عنوان خصوصیات ذهنیت فلسفی مطرح میگردد و نهایتا فلسفی فکر کردن او به فلسفی عمل کردن، منجر میشود. خصوصیات ذهنیت فلسفی که در این تحقیق مورد بررسی گرفت، عبارتند از:1) سعة صدر. 2) اعتماد به نفس. 3) فروتنی. 4) ترقیطلبی. 5) فهم عمیق. 6) دید وسیع. 7) وحدت شخصیت. 8) کنجکاوی. 9) طرفداری از ارزشهای انسانی. تعلیم و تربیت و تربیت بدنی هر دو دارای بار تربیتی هستند که مجموعا میتوانند روی شخصیت انسان در ابعاد شناختی، عاطفی و روانی حرکتی، مؤثر باشند. مربیان ورزش در مدارس متوسطه به عنوان مهمترین عناصر اهداف تربیت بدنی در مدارس، زمانی میتوانند در راستای آرمانها و اهداف تربیت بدنی گام بردارند که دارای ویژگیهای ذهنیت فلسفی باشند. از این لحاظ شاید بتوان گفت که مهمترین دلیل موفقیت یا عدم موفقیت مربیان از یک جنبه به همین موضوع مربوط است. هدف کلی این تحقیق، اندازهگیری میزان ذهنیت فلسفی مربیان ورزش مدارس متوسطه و بررسی تفاوت و رابطة آن با برخی از ویژگیهای فردی است. جهت انجام دادن پژوهش، 55 نفر مربی به عنوان گروه نمونه، مد نظر قرار گرفتند. سپس میزان ذهنیت فلسفی از طریق پرسشنامة محققساخته، مورد آزمون قرار گرفت. تحلیل اطلاعات از طریق فرمولهای آماری و با استفاده از نرمافزار کامپیوتری و بر اساس اهداف اختصاصی تحقیق، تعیین و نتایج حاصل از آنها مشخص گردید.
خلاصه ماشینی:
هدف کلي اين تحقيق ، اندازه گيري ميزان ذهنيت فلسفي مربيان ورزش مدارس متوسطه و بررسي تفاوت و رابطۀ آن با برخي از ويژگيهاي فردي است .
توسعۀ خصوصيات ذهنيت فلسفي مربيان ، زمينۀ مساعدي را در راستاي خواسته هاي تربيت بدني در مدارس تدارکميبيند؛ زيرا که بسياري از مفاهيم ذهنيت فلسفي از قبيل سعۀ صدر، اعتماد به نفس ، فروتني، طرفداري از ارزش هاي انسانيو غيره جزء برنامه هايي است که ميتواند در کنار پرورش جسم فراگيران ، ذهن و روح آنان را نيز تربيت نمايد.
به طور کلي اين تحقيق بر آن بوده است تا به بررسي ميزان ذهنيت فلسفي مربيان ورزش در مدارس متوسطه بپردازد و به تعيين رابطۀ آن با برخي از مشخصات فردي مانند سن ، ميزان معدل دورة دانشگاهي، ميزان تجربۀ شغلي و نيز تعيين اختلاف با ويژگي هايي از قبيل جنسيت و سوابق ورزشي آزمودنيها بپردازد.
بر اساس اين الگو، فردي که داراي ذهنيت فلسفي است ، ٩ نمود را در رفتار خود ظاهر ميسازد که عبارتند از: سعۀ صدر، اعتماد به نفس ، درک عميق ، ديد وسيع ، ترقيطلبي، فروتني، وحدت شخصيت ، کنجکاويو طرفداري از ارزش هاي انساني .
67 (رجوع شود به تصوير صفحه) مطابق جدول فوق با توجه به اين که t مشاهده در سطح ٠٠٥>a مربوط به چهار نمود ترقيطلبي ، فروتني، وحدت شخصيت و طرفداري از ارزش هاي انساني ، معني دار بوده است ،بين هر ک از چهار نمود مذکور در بين مربيان داراي سوابق قهرمانيو فاقد آن ، تفاوت وجود دارد.