چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر سرمایه روان شناختی بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شد. این مطالعه از نوع موردی با طرح تحقیق مقطعی و روش تحقیق پرسشنامه ایی می باشد.جامعه آماری پژوهش کارکنان رسمی و پیمانی وزارت ورزش و جوانان بودند (210=N). جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007)و رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران(1994) استفاده گردید که پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه به کمک آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی، پایایی مرکب و واریانس استخراج شده ، به صورت تصادفی در میان 160 نفر از کارکنان توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) به کمک نرم افزارهای Smart PLS و XLSTAT صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد سرمایه روان شناختی تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن دارد و همچنین در مورد تاثیر سرمایه روان شناختی بر ابعاد رفتار شهروندی سازمانی باید بیان نمود که بیشترین تاثیر در میان همه ابعاد بر بعد نوع دوستی(35/0r2=) مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
پیشینه پژوهشی نیز حاکی از این امر است که بیشتر پژوهش های مربوط به رفتار شهروندی سازمانی با توجه به مدل ارگان انجام میشود (١٥، ١٦، ١٧) که در زیر به شرح اجمالی هریک از ابعاد آن میپردازیم : وجدان کاری: شامل رفتارهایی است که به شیوه ای فراتر از الزام های تعیین شده نقش سازمانی، یا آنچه انتظار میرود، ازطرف کارمند در انجام وظایف روی میدهد (همانند کار در بعد از ساعات کاری برای سودرساندن به سازمان ) (١٨)؛ یا اینکه کارمند از درخواست استراحت و مرخصیهای اضافی خودداری کند و از زمان استفاده بهینه را ببرد (١٩).
با توجه به مباحث مطرح شده ، میتوان گفت ویژگیهای روان شناختی کارکنان نقش کلیدی در رفتار شهروندی سازمانی ایفا میکنند و ازآنجاکه تحقیقات اخیر نقش مهم و انکارناپذیر خوش بین بودن افراد و به بیان دیگر سرمایه روان شناختی را در سازمان ها نشان داده اند، هدف اصلی و اساسی این تحقیق بررسی ویژگیهای روان شناختی کارکنان و ارتباط آنها با رفتار شهروند سازمانی است .
از دیگر یافته های این تحقیق این بود که سرمایه روان شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (که عبارت اند از وجدان کاری، نزاکت ، نوع دوستی، آداب اجتماعی و جوانمردی) دارد.
J. (2002), "Work Values and Organizational Citizenship Behavior: Values that Work for Employees and Organizations", Journal Of Business and Psychology, 17, (1), 123-143.
An investigation of the relationship of openness to experience and organizational citizenship behavior, Journal of American Academy of Business, 13(1):72-78.