چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و اولویتبندی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دیدگاه جوانان است. بهاینمنظور، براساس نظریهی اجتماعی پارسونز به بررسی کارکردهای تحصیلات دانشگاهی در چهار بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از منظر پاسخگویان پرداخته شد. روش تحقیق، پیمایشی است و در پرسشنامهی محققساخته، مقیاس برش قطبین بهکار گرفته شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شده است تا طی محرک «فارغالتحصیل دانشگاه» به کارکردهای تحصیلات دانشگاهی نمره بدهد. این پرسشنامه از سوی 471 جوان شهر گناباد تکمیل شد. پاسخگویان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی را «در حد متوسط» ارزیابی کردهاند. کارکرد اجتماعی (کسب منزلت و موقعیتهای بهتر اجتماعی)، فرهنگی (کسب دانش و داشتن ذهن باز و خلاق)، سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقتصادی (فرصت شغلی مناسب، درآمد کافی و کارایی در جامعه) بهترتیب، در اولویت کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دید این جوانان قرار دارند. جنسیت، سن، مقطع تحصیلی (دانشآموز، دانشجو و فارغالتحصیل)، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و علاقه برای ورود به دانشگاه بر میزان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان مؤثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبهای، درمجموع، حدود 13 درصد تغییرهای متغیر وابسته را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
کارکرد اجتماعی (کسب منزلت و موقعیت های بهتر اجتماعی)، فرهنگی (کسب دانش و داشتن ذهن باز و خلاق )، سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقتصادی (فرصت شغلی مناسب ، درآمد کافی و کارایی در جامعه ) به ترتیب ، در اولویت کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از دید این جوانان قرار دارند.
جنسیت ، سن ، مقطع تحصیلی (دانش آموز، دانشجو و فارغ التحصیل )، وضعیت تأهل ، وضعیت اشتغال و علاقه برای ورود به دانشگاه بر میزان کارکردهای تحصیلات دانشگاهی از منظر جوانان مؤثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبه - ای، درمجموع ، حدود ١٣ درصد تغییرهای متغیر وابسته را تبیین میکنند.
لیاقت دار و همکاران (١٣٨٦ و ١٣٨٨) در پژوهش دیگری به بررسی نقش و تأثیر اشتغال در گرایش زنان به آموزش عالی پرداخته اند و به این نتیجه دست یافته اند که علاقه مندی زنان به احراز شغل ، کسب اعتبار و موقعیت اجتماعی، مشارکت سیاسی، نگرش فرهنگی جامعه (باورها و ارزش های حاکم بر جامعه )، نهاد خانواده و توسعه ی ارتباطات ، در گرایش آنها به آموزش عالی مؤثر بوده است .
از دیگر یافته های این پژوهش این بود که با وجود اینکه در بسیاری از تحقیق ها، بر اولویت کارکرد اجتماعی در بین دختران و اولویت کارکرد اقتصادی تحصیلات دانشگاهی در بین پسران برای ورود به دانشگاه تأکید شده است (قانعی راد و خاور، ١٣٨٥؛ ظهیرینیا و بهروزیان ، ١٣٩١؛ زارع شاه آبادی، ١٣٨١ و...
Motivations, expectations and preparedness for higher education: A study of accounting students in Ireland, the UK, Spain and Greece.