چکیده:
هدف : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد واسطه ای کلان ، نقش اساسی و تعیـین کننـده ای در نظام ملی نوآوری کشور دارد. کارآمدکردن این نهاد، تلاش مهمی برای تقویـت نظـام ملـی نـوآوری کشـور است . هدف اصلی این پژوهش ، استخراج مدل پارادایمی (فرایندی) حاکم بر معاون علمی و فنـاوری بـه منظـور ایفای نقش واسطه گری این معاونت در نظام ملی نوآوری است . روش پژوهش : این ، یک پژوهش کیفی اسـت . از میان انواع راهبردهای پژوهش های کیفی، نظریه داده بنیاد انتخاب شده است . استفاده از روش داده بنیاد نیز با تمرکز بر رهیافت استراوس و کوربین انجام شده است . بدین منظور ابتدا مصاحبه های انجام شده از مسـئولان و متصدیان مناصب حساس این سازمان در دولت دهم مطالعه شد و بر اساس تجربیات و آرای آنها، مقوله هـای مدل پارادایمی حاکم بر این نهاد واسطه ای احصا شدند. یافته ها: با طی مراحـل پژوهشـی داده بنیـاد، بـیش از ٥٠٠ کد باز که مربوط به پرسش و هدف تحقیق بود، شناسایی شد. پس از آن ، کدگذاری انتخابی انجام شـد و ٣١ کد محوری استخراج شد که در ذیل مقولـه هـای مـدل پـارادایمی ازجملـه مقولـه محـوری، شـرایط علـی، زمینه ای، مداخله گر و راهبردها و درنهایت پیامدها قرار گرفـت . نتیجـه گیـری: بـر اسـاس مـدل پـارادایمی، مقوله محوری این مدل ، واسطه گری علم و فناوری است که نیازمند شرایط علی همچون علـل یکپارچـه سـازی، مدیریتی و ... است . شرایط زمینه ای همچون زمینه های سیاسی و قـانونی، سـاختاری، خـط مشـی و اجرایـی و عملیاتی نیز در این مدل نقش اساسی دارند. ظرفیت سازی، شـبکه سـازی و آینـده پژوهـی و آینـده نگـاری نیـز ازجمله راهبردهای شناسایی شده برای ایفای نقش این نهاد کلان واسطه ای تشخیص داده شدند. بـرای تحقـق این راهبردها، بهینه هایی برای تضمین ایفای نقش ، کارایی مدیریتی و شفافیت احصا شدند که منجر به تحقـق پیامدهایی از قبیل تکمیل زنجیره علم تا ثروت ، خودکفایی و اقتدار ملی میشود.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این پژوهش ، استخراج مدل پارادایمی (فرایندی) حاکم بر معاون علمی و فنـاوری بـه منظـور ایفای نقش واسطه گری این معاونت در نظام ملی نوآوری است .
این پژوهش در تلاش است تا با تکیه بر تحلیل داده های حاصل از مصاحبه هایی با مسئولان و مدیران آن معاونت در دولت دهم مشخص کند که کارویژه اصلی ایـن نهـاد (مقولـه محـوری) چیست ؟ به عبارت دیگر، پرسش اصلی پژوهش این است که مدل پـارادایمی حـاکم بـر معاونـت علمی به منظور ایفای نقش درست واسطه گری در نظام ملی نوآوری به چه نحـوی خواهـد بـود؟ بسترهای لازم برای ایفای نقش صحیح این نهاد کـه شـامل شـرایط زمینـه ای و علـی هسـتند، کدامند و در صورت نبود چه شرایطی، امکان دسترسی به مأموریت اصـلی نهـاد مـذکور وجـود ندارد؟ راهبردهای اساسی و مهم این نهاد برای تحقق اهداف و انجام مأموریـت هـای مـورد نظـر چیست ؟ در پایان ، مدل پارادایمی که درواقع یکی از رهیافت های نظریه داده بنیاد در تبیین یک فرآیند است ، ارائه می شود.
عـلاوه بـر ایـن ، بسـیاری از گونـه هـای واسـطه نـوآوری تـاکنون مـورد مطالعـه قرارگرفته اند؛ هرچند طـی اسـامی متفـاوتی انعکـاس داده شـده انـد؛ نظیـر مشـاوران مـدیریتی (٦٥٢ :١٩٩٤ ,Aldrich& Fiol)، سازمان های انتقال فناوری مستقر در دانشـگاه هـا ( :٢٠٠٦ ,Dalziel ٢٦)، شرکت های خدماتی (٢٠١ :١٩٩٥ ,Stankiewicz)، مراکـز رشـد فنـاوری ,McEvily &Zaheer ) (١١٤١ :١٩٩٩، پارکهـای علـم (١٨٧ :٢٠٠٨ ,Leeuwis &Klerkx ;١٩١ :١٩٩٩ ,Human &Provan ) و مجموعه های پژوهشـی (١١٠ :١٩٩٥ ,Rush &Bessant ;١٢ :٢٠٠٩ ,Karlsen &Doloreux, Isaksen ).