چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار در مدیریت بدن زنان شهر کاشان انجام شده است. از این رو، با بهرهگیری از نظریات صاحبنظرانی همچون بوردیو، گافمن و فدرستون، فرضیات پژوهش را تدوین کرده و با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه 320 نفر از زنان را بررسی کرده است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیات دربارهی رابطهی بین متغیرها نشانگر آن است که به موازات افزایش میزان استفاده از رسانههای ارتباط جمعی، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی، باورهای مذهبی و پذیرش اجتماعی، توجه زنان به مدیریت بدن افزایش پیدا میکند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن است که متغیرهای باورهای مذهبی، رسانههای ارتباط جمعی و پذیرش اجتماعی توانستهاند حدود 49 درصد از تغییرات مدیریت بدن در بین زنان را تبیین کنند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای باورهای مذهبی و استفاده از رسانهها بیشترین تاثیر مستقیم مثبت را در توجه زنان به مدیریت بدن داشتهاند. براساس ملاحظه میشود که زنان شهر کاشان، گذشته از گرایش فکری و مذهبی خود، به سمت مدیریت بدن گرایش پیدا کردهاند. در این زمینه، تاثیر افزایش ارتباطات جهانی و دسترسی به مجاری نوین ارتباطی و اطلاعاتی نیز موجب تغییرات فرهنگی وسیعی در گروهها و اقشار مختلف جوامع به ویژه در میان زنان، شده است
This study aims to identify Social and Cultural factors affecting the Body Management among Women in Kashan. Thus، by using the ideas of the experts، such as Bourdieu، Goffman and Featherstone، formulate hypotheses and using Survey Method and Questionnaire، studied 320 women. The findings of the present study، that was aimed to test hypotheses about the relationship between the variables of the research، indicated that it was parallel to the increase in the Use of Media، Social Capital، Cultural Capital، Religious Beliefs and Social Acceptance، women tendency to the Body Management increases. Results of Regression Analysis suggest that Religious Beliefs، The use of Media and Social Acceptance variables have explained about 49 percent of Body Management changes among women. Also، Path analysis shows that the variables of Religious Beliefs and The use of Media have the most direct positive impact on women’s attention to the Body Management. As a result، we see that Kashsn women، regardless of their intellectual and religious orientation، have gravitated to the Body Management. In this context، the impact of rising Global Communications and access to New Communication and Information Channels also caused a range Cultural Change in different Groups and the various strata of society، especially among women.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای حاصل از آزمون فرضیات دربارهی رابطهی بین متغیرها نشانگر آن است که به موازات افزایش میزان استفاده از رسانههای ارتباط جمعی، سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی، باورهای مذهبی و پذیرش اجتماعی، توجه زنان به مدیریت بدن افزایش پیدا میکند.
برای انجام دادن تحلیل رگرسیونی در این تحقیق، متغیرهای سرمایهی اجتماعی، سرمایهی فرهنگی، پذیرش اجتماعی، باورهای - Stepwise مذهبی، استفاده از رسانهها و پایگاه اقتصادی - اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر مدیریت بدن به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
از این روی، ابتدا هر یک از متغیرهای مستقل، جداگانه در رابطه با متغیر وابسته قرار داده شده، سپس همهی متغیرهای مستقل در رابطه با متغیر وابسته با هم وارد معادله شدهاند، که نتایج به شرح ذیل بوده است: جدول 5: عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش گام به گام برای پیشبینی مدیریت بدن مراتب ورود متغیرها متغیرهای وارد شده R 2 R 2 R تعدیل شده اشتباه استاندارد گام اول استفاده از رسانهها 682/0 465/0 463/0 24722/0 گام دوم استفاده از رسانهها - باور مذهبی 701/0 491/0 488/0 24147/0 گام سوم استفاده از رسانهها - باور مذهبی - پذیرش اجتماعی 707/0 500/0 495/0 23968/0 همان طور که ملاحظه میشود، در گام اول، متغیر استفاده از رسانهها به اندازهی 46 درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین میکند."