چکیده:
زمینه و هدف: از مبانی نظری امیددرمانی به ندرت برای بهبود علائم روان شناختی دختران نوجوان استفاده شده است و اطلاعات اندکی در مورد تاثیر امیددرمانی گروهی وجود دارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی امید درمانی گروهی برافسردگی، احساس تنهایی، و خودکارآمدی دانش آموزان دختر بود.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه 10 و 11مدارس ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 93-94 بود. برای نمونه گیری 200 دانش آموز دختر به طور خوشهای تصادفی انتخاب شدند و در مرحله پیش آزمون به پرسشنامه افسردگی بک (1971)، مقیاس احساس تنهایی آشر (1983) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1985) پاسخ دادند. پس از نمره گذاری و غربالگری 30 نفر که ضعیف ترین نمرات را داشتند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد و برای گروه آزمایش، هشت جلسه 90 دقیقه ای آموزش امیددرمانی گروهی اجرا شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس یکمتغیری پس از کنترل مقادیر پیش آزمون نشان داد نمرات خلق افسرده و احساس تنهایی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری پایین تر است (05/ 0 >P )، اما بین نمرات پس آزمون این دو گروه، تفاوتی از نظر خودکارآمدی وجود نداشت (05/ 0 <P ).
نتیجه گیری: آموزش امیددرمانی گروهی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش افسردگی، و احساس تنهایی در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارد. براین اساس به مشاوران آموزشی پیشنهاد می شود از روش امیددرمانی گروهی برای دانش آموزانی مبتلابه اختلال های خلقی و احساس تنهایی استفاده نمایند.
Background and purpose: The theoretical foundations of hope therapy have rarely been used to improve the psychological symptoms among adolescent girls، and there are few data available about the effectiveness of group hope therapy. Present study aimed to investigate the efficacy of group hope therapy on the treatment of depression، loneliness، and self-efficacy in girl students.
Method: The present research was experimental study with pretest-posttest design and control group. The study population consisted of all tenth and eleventh grade female students who were studying in the district one schools of Rasht in 2014-2015 academic year. 200 female students were selected using random cluster sampling method and filled out Beck depression inventory (1971)، Asher loneliness (1983)، and Sherer and Adams self-efficacy scale (1985) as their pretest. After scoring and screening the questionnaires، 30 students with the lowest scores were selected and randomly assigned to experimental (n =15) or control groups (n =15). The control group received no intervention، while the experimental group received an eight-session (90 min/ per session) group hope therapy.
Results: the results of univariate analysis of covariance showed that comparing to control group، experimental group scored significantly lower on depressed mood and loneliness (p < .05). However، the groups did not differ significantly in terms of self-efficacy (p > .05).
Conclusion: Group hope therapy is an effective way to decrease depression and loneliness in female high school students. Based on these results، it is suggested that educational counselors use group hope therapy in working with students with mood disorder or loneliness.