چکیده:
شفت به عنوان یکی از اجزای مهم سازه زیرزمینی و تونل، نقش اساسی در پایداری و استمرار حیات و کارآیی سازه متناسب با عملکرد آن، به ویژه در زمان بحران ایفا میکند. این سازه یک معبر عمودي يا شيبدار (مايل) در زمين است كه با کاربریهای مختلف نظیر مسیر تهویه و کانال تأسیسات، خروجی اضطراری، مسیر میانبر، استخراج مواد معدنی و نیز دسترسي اضطراری در زمان بحران به يك تونل، ساخته ميشود. کاربرد اصلی شفت در تونل و هر سازه زیرزمینی، تأمین هوای تازه برای افراد و تجهیزات (سرمایش، گرمایش، دیزل ژنراتور، ترانس برق، UPS و غیره) و خروج هواي گرم، گاز و دود دستگاهها و ديزل ژنراتورها ميباشد. شفت با توجه به میزان روباره، نوع پروژه، شرايط بهرهبرداری، تعداد نیروی انسانی، تعداد و نوع دستگاهها و تجهیزات و به طور کلی نوع کاربری و بهره برداری، به صورت متفاوت طراحی و اجرا میگردد. از آنجایی که از یک طرف شکل ظهور شفت در سطح زمین، با عنایت به میزان روباره، مورفولوژی و توپوگرافی، نقطه ضعف پروژه و منشاء اثر تهديد محسوب میگردد و از طرفی دشمن با عنایت به توان ما در احداث سازههای امن، استراتژی تولید سلاحهای خاص خود را تنظیم میکند، در این مقاله سعی گردید با بررسي شفتها به عنوان نقاط آسيب پذير تونل، راهكارهاي كاهش آسيب پذيري، بهبود كارآمدي و افزایش ضریب ایمنی آن مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه راهکارهای عملی و تمهیدات پدافند غیرعامل نظیر مکانیابی مناسب، رعایت اصول استتار، فریب و اختفاء، افزایش ضرایب ایمنی سازه دهانه شفت، ایجاد شکست، انحراف و اجرای موجگیر در شفت قائم و مایل به منظور کاهش اثر موج انفجار و تمهیدات دیگر از آسیب احتمالی جلوگیری و یا میزان آن حداقل گردد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که از یک طرف شکل ظهور شفت در سطح زمین، با توجه به میزان روباره، مورفولوژی و توپوگرافی، نقطه ضعف پروژه و منشاء اثر تهدید محسوب میگردد و از طرفی دشمن بر اساس توان ما در احداث سازههای امن، راهبرد تولید سلاحهای خاص خود را تنظیم میکند، در این مقاله سعی گردید با بررسی شفتها بهعنوان نقاط آسیبپذیر تونل، راهکارهای کاهش آسیبپذیری، بهبود کارآمدی و افزایش ضریب ایمنی آن مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه راهکارهای عملی و تمهیدات پدافند غیرعامل نظیر مکانیابی مناسب، رعایت اصول استتار، فریب و اختفاء، افزایش ضرایب ایمنی سازه دهانه شفت، ایجاد شکست، انحراف و اجرای موجگیر در شفت قائم و مایل به منظور کاهش اثر موج انفجار و تمهیدات دیگر از آسیب احتمالی جلوگیری و یا میزان آن حداقل گردد.
طرح کلی از یک شفت عمودی شفت یک معبر عمودی یا شیبدار (مایل) در زمین است که با کاربردهای مختلف نظیر مسیر تهویه و کانال تأسیسات، خروجی اضطراری، مسیر میانبر، اجرای یکی از قطعات میانی تونل، استخراج معادن و یا دسترسی اضطراری در زمان بحران به یک تونل یا سازه زیرزمینی ساخته میشود.
- روش تجربی: دمای هوای تازه ورودی به مبدل دمای هوای تازه خروجی از مبدل دمای هوای آلوده ورودی به مبدل kg/s نرخ جرمی هوای تازه kg/s حداقل نرخ جرمی هوای تازه و هوای آلوده افت فشار رابطه تئوری: اندازهگیری تجربی: عبارت است از اختلاف فشار هوای تازه در قبل و بعد از عبور از هسته مبدل حرارتی هوا به هوا ]9[ 7- با توجه به عمق و روباره سازه اصلی و ارتفاع شفت، استفاده صرف از گزینه شفت قائم، ریسکپذیری را افزایش میدهد (شکل 15)."