خلاصه ماشینی:
"بنابراین به نظر میرسد آن فکر و جریانی که بخواهد به خودآگاهی درست و اصیلی از وضع تاریخی ما دست یابد، ضروری است که ابتدائا به ساحت اندیشه غربی و تاریخ آن ورود و رسوخ خود از مقدمات اصلی این کار است وگرنه با صرف توسل به عبارات و واژگان غربی چه طرفی میتوان بست جز تکرار مکررات و برخورد ظاهری با جریان سنت فکری غرب و ایرانی؟در میان متفکران ایرانی در دوره معاصر، کسی که بیش از همه دغدغه و درستتر بگوییم دلهره این قبیل بحثها را داشت،استاد سید احمد فردید بود.
«هایدگر به عالم غرب تعلق داشت و میکوشید فارغ از علم کلام و الهیات رسمی،مقدمات تفکر معنوی و گذشت از متافیزیک نیستانگار را با رجوع به هرمنوتیک و تفکر سنتی قرون وسطی و همه متفکران بزرگ تاریخ فلسفه و حکمت و عرفان غربی فراهم کند»اما از سوی دیگر فردید با باور به انکشافات«نور محمدی»در دوران«آخر الزمان»به بازگویی ناگفتههای هایدگر پرداخت و نیز«با رجوع به مآثر دینی که از تفکر مشایخ حکمت و عرفان اسلامی و شیعه سرچشمه میگرفت،هم از حقیقت تاریخی تقدیر غربی سخن میگفت و هم اصل شرقی خود را پاس میداشت.
این سخن فردید را با اهتمام به نظرات دیگر وی،مخصوصا این عبارت مشهور او که«صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است»،میتوان اینگونه تفسیر کرد که«ممالک اسلامی و بهطور کلی همه اقوام شرقی»در مرحلهای از تاریخ قرار دارند که نمیتوانند واجد مآثر و ودایع تاریخی باشند،چراکه به نظر وی دیربازی است که«ودایع تاریخی به سنن تاریخی و به تعبیری دیگر به تمدن»بدل شدهاند،لذاست که ما به طرز دهشتزایی در دوران بیتاریخی خود قرار داریم و از این روست که تاریخ ما دیگر نمیتواند منشا اثر باشد و این سنت نازلی که در فضای آن محبوس شدهایم با ودایع تاریخ پریروزی قدسی ما هیچ سنخیتی ندارد."