Skip to main content
فهرست مقالات

در ایران سلوک متجددانه نداریم/گفت و گو

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : تجدد، مدرنیته، سنت، متجدد، مدرن، روشنفکران، سیاسی، دینی، اجتماعی، عقل

خلاصه ماشینی: "مرحوم نائینی عمده تلاشش‌ این بود که در وضع موجود جایی برسنت اختصاص دهد وگرننه در طرح مرحوم نائینی،اصلا این‌ نبود که نقش علما،«ولایت فقیه»باشد،چون اصلا ممکن نبود،اما این سیر تاریخی،هنگامی که‌ به فضای اجتماعی-سیاسی دوران ملی شدن صنعت نفت می‌رسد،می‌بینیم که مرحوم نواب و آیت الله کاشانی،طرح«حکومت اسلامی»داشتند،اما نمی‌توانستند به صورت مستقیم مطرح کنند و به صورت یکی از طرفین آن جریان سعی می‌کردند اعمال فشار کنند،ولی نه آن طرف تن می‌داد و نه آن‌ها عقب‌نشینی می‌کردند و در نهایت یک نوع موازنه‌ای به وجود آمد که پایدار نبود و با عقب کشیدن سنت به شکست مصدق منجر شد. اما این موازنه از خرداد 42 به بعد برعکس می‌شود و خود جریان‌های تجددخوه هم به این نتیجه می‌رسند که‌ باید به سمت«دیانت»حرکت کنند،مانند مرحوم شریعتی و جلال آل احمد و حتی‌ جریان دینی«نهضت آزادی»قوت گرفت که از دل آن«سازمان مجاهدین خلق» درآمد و-صرف‌نظر از آن‌که فرجام آن‌ها چه شد- خردنامه بنابراین ما در جریان چالش سنت و تجدد در ایران،دو قشر عمده اجتماعی را می‌بینیم به نام روشنفکران و روحانیت. این امر برای من‌ پرسش‌های جدی را موجب شده است که چطور در ایران برخی از روشنفکران دم از تجدد و اصول مدرن می‌زنند،ولی هیچ‌گاه در عمل دیده نشده که در مجامع روشنفکری‌ بتوانند تفرق آرای میان خودشان را تحمل کنند و حتی در احزابی که خاستگاه‌ روشنفکری داشتند،بتوانند این اصول را در«روابط درون حزبی»خود نهادینه کنند و بعد آن‌ها را به جامعه تسری دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.