خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گزارش ویژه بستهبندی؛بازاریابی خاموش گزارشی در مورد کالاهای صادراتی و امکانات بستهبندی در ایران بررسی و فراهم کردن امکانات تولید، فرآوری و محصول نیز شناخت بازارهای جهانی اساسیترین اقدامات در راه توسعه صادرات غیر نفتی است.
کالاها و ویژگیهای بازار جهانی بستهبندی کالاهای صادراتی دارای یک ویژگیهای مشترک است اما بررسی بازارها نشان میدهد که علاوهبر خصوصیات مشترک بستهبندی کالاهای صادراتی با توجه به بازارهای مقصد باید گوناگون و متنوع باشد.
نقش بستهبندی در دستیابی به بازارهای جهانی بیش از هر چیز نقش ترغیبی و تشویقی و تبلیغی است زیرا در هر فروشگاه و مکانی که مورد استفاده قرار میگیرد میتواند مصرف کالا و سازنده آن و کشور تولیدکننده باشد.
جای تاسف است که گاهی بعضی از صادرکنندگان غیر حرفهای با بستهبندیهای غلط و برچسبهای نادرست نه تنها محصولات خود را دچار بدنامی میکنند بلکه کالاهای صادرکنندگان واقعی را نیز تحت تاثیر قرار میدهند وظیفه دولت و مقامات مسئول در امر صادرات این است که با بازرسیهای مناسب از صدور هرگونه کالا با رعایت اصول بستهبندی مطابق با بازار مصرف را نکردهاند جلوگیری کند.
اولین گام این است که کالا برای خریدار به خوبی معرفی شود و مواد تشکیل دهنده و آنالیز محصول روی بستهبندی نوشته شده باشد.
اگرچه دید هنری بعضی از طراحان و سازمانهای بستهبندی کشور مناسب است اما بستهبندی فقط عاملی یک بعدی نیست بلکه باید به عواملی جامعهشناسی،فرهنگشناسی، انسانشناسی،بازارشناسی نیز توجه شود تا بتوان بستهبندی را مطابق با شرایط خریداران هر *در امر صادرات به علت دور بودن مقصد،بستهبندیها باید توان حفاظت از کالا را داشته باشد.