چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دارای اختلال خواندن انجام شد. نوع مطالعه حاضر، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی دارای اختلال خواندن بود که از مراکز اختلالهای یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 انتخاب، و به صورت همتا در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدهاند. برنامه تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری در طول ۱٠جلسه یک ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس یکمتغییره و چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد استفاده از برنامههای تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری بر بهبود نمره عملکرد خواندن و مؤلفههای خواندن کلمات، زنجیره کلمات، آزمون قافیه، نامیدن تصاویر، درک کلمات، حذف آواها، و آزمون نشانههای حرف در دانش-آموزان مؤثر است در حالی که اثر این برنامهها بر مؤلفههای درک متن، خواندن ناکلمات و شبهکلمات، و آزمون نشانههای مقوله، معنیدار نبود. بنابراین استفاده از این رویکرد در درمان افراد مبتلا به اختلال خواندن در کنار سایر روشهای درمانی پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داداستفاده ازبرنامـه هـای تقویـت حافظـة فعال و ادراک دیداری بربهبود نمرة عملکرد خواندن و مؤلفـه هـای خوانـدن کلمات ،زنجیرة کلمات ، آزمون قافیه ، نامیدن تصـاویر،درک کلمـات ، حـذف آواها و آزمون نشانه های حرف در دانش آموزان مؤثر است ،در حالی کـه اثـر این برنامه هابر مؤلفه های درک متن ، خواندن ناکلمات و شبه کلمات ،و آزمون نشانه های مقوله معنادارنبود.
Kartini & Susan کودکان با ناتوانی های یادگیری خواندن یاریاضی به احتمال زیادازمحدودیت ظرفیت حافظـة فعال رنج می برند (اسوانسون ١، ٢٠١٥؛ کسائیان ، کیامنش و بهرامـی ،١٣٩٢).
معرفی برنامه های آموزشی حافظه فعال و ادراک دیداری برنامه آموزشی حافظة فعال با استفاده از نرم افزار Working memory و راهبردهای آزمون فراستیگ برای تقویت ادراک دیداری در ١٠جلسة ٦٠دقیقه ای به گروه آزمـایش آمـوزش داده شد.
Working Memory Training Software رفتاری -شناختی سیناو بر اساس نظریه های موجـود، بـا الگـوبرداری ازنـرم افـزار روبوممـو ١ (کلینگبرگ وهمکاران ، ٢٠٠٥)و منطبق سازی آن با فرهنگ ایرانی تهیه شده اسـت و روایـی آن را حمزه لو، مشهدی و صالحی فدری (١٣٩٣)و دانش نیا،رزم آرا، آقایی و مولوی (١٣٩٢)تأیید کردند.
با توجه به همگنی شیب رگرسیون وهمین طوریکسانی واریانس متغیروابسـته از آزمـون تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده شد که نتایج مربوط به آن در جـدول ٣آمـده اسـت ،در جدول ٢، تحلیل کوواریانس پس آزمون نمره خواندن پس از تعدیل پیش آزمون ، نشان مـی دهـد که با حذف اثرنمرة پیش آزمون ، اثر برنامه های تقویت حافظة فعال و ادراک دیـداری بـرنمـرة پس آزمون معنادار است (٠٠٠١>P، ٢٧١=df،٥٨٦=F).
بنابراین ،می توان گفت که استفاده از برنامه های تقویت حافظة فعـال و ادراک دیداری برافزایش نمرة عملکرد خواندن دانش آموزان تأثیر دارد.