چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روانشناختی بر هیجان ابرازشده و کاهش شدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری– عملی انجام شد. مطالعه حاضر از طرحهای نیمه آزمایشی با مدل پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری، شامل کلیه مراجعهکنندگان به بخش روانپزشکی بیمارستان امامحسین(ع) تهران میباشد. گروه نمونه، شامل 27 نفر از مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی بودند که به روش نمونهگیری در دسترس از بیمارستان امام حسین(ع) تهران انتخاب و به روش غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (12=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. آزمودنیها مقیاس وسواس-اجبار ییلبراون (Y-BOCS) و مقیاس سطح هیجان ابرازشده (LEE) را تکمیل نمودند. سپس مداخله آموزش روانشناختی با توجه به برنامه آموزشی MFBT در مورد گروه آزمایش اجرا شد. این مداخله شامل 8 جلسه 2 ساعته، آموزش روانشناختی به مراقبین مبتلایان به وسواس بوده است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد آموزش روانشناختی در کاهش هیجان ابرازشده و مولفههای آن شامل: مزاحمت/مداخلهگری، پاسخهیجانی، نگرش منفی نسبت به بیماری، تحمل/انتظار و کاهش شدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری-عملی موثر است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان آموزش روانشناختی را به عنوان مداخلهی موثر در درمان پیشنهاد کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشـان داد آمـوزش روان شـناختی در کـاهش هیجان ابرازشده ومؤلفه های آن مزاحمت /مداخله گری ،پاسخ هیجانی ، نگرش منفی نسبت به بیماری ، تحمل /انتظارو کاهش شدت اختلال در مبتلایـان بـه وسواس فکری -عملی مؤثر است .
Relapse توجـه برانگیـزی را بـه همـراه داشـته اسـت (آمارشـاو ونکاتاسـوبرامانیان ١، ٢٠١٢)آمــوزش روان شناختی به طور معمول شامل بحث دربارة ماهیت اختلال ، علل ،شیوع ،پیش آگهی ، عوامـل نگهدارنده و تداوم بخش علائم و درمان هـای مـؤثر بـرای اخـتلال اسـت (اسـمورتی ٢، ٢٠١٢) بررسی هیجان ابرازشده می تواند آشفتگی های موجود در سازمان دهی ونیز فضای احساسـی و الگوی ارتباطی خانواده راحتی در شرایطی نشان دهدکه یکـی ازمراقبـان (اعضـای خـانواده ) ارزیابی شده است (میکلوویتز٣، ٢٠٠٤).
پـریس ٥و همکـاران (٢٠١٢)، در پژوهشی ویژگی های خانواده رادرپیش بینی نتایج درمان در مبتلایـان بـه اخـتلال وسواس فکری -عملی بررسی کردند وبه این نتایج دست یافتندکه درخانواده هـای بـا سـطح پایین از سرزنش والدین و تعارض کم تر اعضای خانواده ، کودکان با احتمال بیشتری به درمـان شناختی -رفتاری مبتنی بر خانواده پاسـخ مـی دهنـد.
Van Noppen & Steketee مطالعة رن ش̂Hو همکاران (٢٠٠٦) اسنادها ١ورابطة آن باهیجان ابرازشده را بررسی کردند وبر اساس نتایج ،بستگانی که معتقدند فرد مبـتلا بـه اخـتلال وسـواس فکـری -عملـی مـی توانـد رفتارهای اجبارگونه خود را کنترل کند،نسبت به بستگانی که علائم OCD را به عنوان بیمـاری در نظرمی گرفتند،بیشتربه صورت خصمانه و انتقادی واکنش نشان می دادند.
همچنین نتایج تحلیل داده ها در ارتباط بازیرمقیـاس هـای هیجان ابرازشده نشان داد: آموزش روان شـناختی بـر مزاحمت /مداخلـه گـری و کـاهش شـدت اختلال در مبتلایان به وسواس فکری -عملی مؤثر است .