چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه دانش آموزان آزار پذیر، آزار رسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز بود، که به روش تصادفی خوشهای چند مرحله ای از دو منطقه انتخابی سه مدرسه انتخاب و از بین دانش آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه آزاررسانی کسب کردند، نمونهای شامل 138 نفر :34 نفر گروه آزار رسان، 35 نفر گروه آزارپذیر و 69 نفر به همان تعداد بعنوان گروه عادی همتاسازی و انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها پرسشنامه تجدید نظر شدهی آزار رسانی-آزار پذیری الویس، سیاهه افسردگی کودکان(CDI) ، مقیاس اضطراب چند بعدی کودکان (MASC)، خرده مقیاس خشم از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و برای سنجش عملکرد تحصیلی معدل ترم قبل، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند راهه (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سه گروه از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. افسردگی در دانش آموزان آزار پذیر نسبت به دو گروه دیگر و آزار رسان از گروه عادی بالاتر بود. همچنین، بین اضطراب در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد، اما اضطراب در هر دو گروه، نسبت به دانش آموزان عادی، بیشتر بود. علاوه براین، خشم در دانش آموزان آزار رسان و آزار پذیر، نسبت به دو گروه دیگر و گروه عادی بالاتر بود. عملکرد تحصیلی در دانش آموزان عادی بالاتر و در گروه آزار رسان پایین تر بود. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، توجه مضاعف به کاهش رفتار قلدری در دانش آموزان پسر پیشنهاد میگردد.
خلاصه ماشینی:
academic performance فرضیه های پژوهش عبارت بودند از: ١-بین دانش آموزان آزاررسان ،آزارپذیر وعادی از لحـاظ افسـردگی ، اضـطراب ، خشـم و عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد.
Dierker, Albano, Clarke & Heimberg نتایج نشان دادکه ٣٩مادة مقیاس ، دارای بار عاملی بالا هسـتند.
جدول ٣: نتایج تحلیل واریانس یک راهه در متن مانوا برای مقایسه ی میانگین های دانش آموزان آزاررسان ،آزارپذیر و عادی درمتغیرهای افسردگی ، اضطراب ، خشم وعملکرد تحصیلی مجموع درجة میانگین سطح نسبت متغیر وابسته مجذورات آزادی مجذورات (F) معنی داری (p) (MS) (df) (SS) افسردگی 1434/698 2 717/349 56/41 0/001 اضطراب 4075/461 2 2037/730 19/06 0/001 خشم 1937/781 2 968/891 49/97 0/001 عملکرد تحصیلی 204/200 2 102/100 30/56 0/001 درادامه به منظور تعیین اینکه بین کدام یک از جفت گروه هاازلحاظ آماری تفاوت معنی دار وجود دارد،ازآزمون تعقیبی شفه استفاده به عمل آمده است .
بحث ونتیجه گیری نتایج تحلیل های واریانس چند متغیری ویک راهه نشان مـی دهنـد کـه بـین دانـش آمـوزان آزاررسان ، آزارپذیرو عادی از لحاظ افسردگی تفاوت معنی داری وجـود دارد،ایـن فرضـیه در سطح ٠٠٠١>p معنی دار است وتأیید می شود،نتایج به دست آمده ازاین پژوهش بایافته هـای وانگ و همکاران (٢٠١٠)و دوکزو همکاران (٢٠٠٩) همخوانی دارد.
نتایج تحلیل های واریانس چند متغیری ویک راهه نشان مـی دهنـد کـه بـین دانـش آمـوزان آزاررسان ، آزارپذیرو عادی از لحاظ اضطراب تفاوت معنی داری وجـود دارد.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(4), 554-565.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(4), 554-565.