چکیده:
هدف ازاین پژوهش، اثربخشی رواندرمانی شناختی- رفتاری با تاکید بر اثر روش خودآموزی کلامی در کاهش شدت علایم ناپایداری عاطفی، زودرنجی، افسرده خلقی و اضطراب مبتلایان به اختلال ملال پیش از قاعدگی بود. از جامعه 345 نفری زنان دانشجوی دانشکده روانشناسی واحد تهران جنوب 322 دانشجوی مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مشخص گردیدند و از بین آنها 32 نفربا اختلال ملال پیش از قاعدگی شناسایی شدند و به گونه ای تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.برای این پژوهش نیمه آزمایشی، پرسشنامه ای بر طبق ملاک های انجمن روانشناسان آمریکا با اعتبار و روایی بالا تهیه شد و بین افراد توزیع گردید. بعد از آموزش روش خودآموزی کلامی در 12 جلسه هفتگی و هر جلسه حداقل یک ساعت ، پرسشنامه به گروه آزمایش وگواه داده شد. تحلیل داده ها از طریق آزمون های تی و کوواریانس ، انجام گرفت. یافته ها با کنترل پیش آزمون نشان داد که روش خود آموزی کلامی، شدت نشانه های اختلال را در افراد گروه آزمایش به طور معنی داری کم کرد. چهار فرضیه پژوهش تایید گردید. بنابراین روش خودآموزی کلامی، یک روش موثر در کاهش شدت نشانه های بیماری در دانشجویان دارای اختلال ملال پیش از قاعدگی می باشد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی روش خودآموزی کلامی بر کاهش علائم ناپایداری عاطفی ،زودرنجی ،افسرده خلقی و اضطراب در مبتلایان به اختلال ملال پیش از قاعدگی محمد علی احمدوند * 1 چکیده هدف ازاین پژوهش ، اثربخشی روان درمانی شناختی -رفتاری باتأکیـد بـر اثر روش خودآمـوزی کلامـی درکـاهش شـدت علائـم ناپایـداری عـاطفی ، زودرنجی ،افسرده خلقی واضطراب مبتلایان به اختلال ملال پیش از قاعدگی بود.
یافته ها با کنترل پیش آزمـون نشـان داد کـه روش خودآموزی کلامی ، شدت نشانه های اختلال را در افراد گروه آزمایش به طـور معنــی داری کــم کــرد.
بنــابراین ،روش خودآموزی کلامی ،یک روش مؤثر در کاهش شدت نشـانه هـای بیمـاری در دانشجویان دارای اختلال ملال پیش از قاعدگی است .
هدف پژوهش ،تعیین میزان شیوع اختلال ملال پیش از قاعـدگی در دانشـجویان ، در ساختار بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی زمان فعلی است تا با توجه به میزان شـیوع ، فراوانـی و علائم و شدت آن ها، بتوان از روش های مؤثر، برای کاستن از شـدت علائـم نگـران کننـده و آزاردهنده ، استفاده کرد.
روش خودآموزی کلامی در کاهش شدت علامت ناپایداری عاطفی ١در مبتلایـان به اختلال ملال پیش از قاعدگی تأثیر دارد.
Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5-2013) ٥٠ دارا بودند به تعداد ٣٢نفر با تشخیص اختلال ملال ، بـرای برنامـة مداخلـه شناسـایی و بـه گونه ای تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.
جدول ١ترتیب جلسات آموزش روش خودآموزی کلامی را برای یافتن مهارت در کاهش شدت علائم اختلال ملال نشان می دهد.
com Clinical manifestation of diagnosis of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder.