چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تآثیر استفاده از روش تدریس پنج مرحله ای بایبی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر، در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان انجام گرفت. روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان منطقه 4 شهر تهران که در سال تحصیلی 1393-94 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدادند و نمونه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان مدرسه امام موسی کاظم(ع) به تعداد 40 نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش وگروه کنترل قرار گرفتند. روش اجرای پژوهش بدین ترتیب بود که گروه آزمایش، فصل نگرش علمی و علوم زیستی درس زیست شناسی سال اول دبیرستان را به روش طرح درس مبتنی بر روش تدریس پنج مرحله ای بایبی، آموزش دیدند و گروه کنترل، همان فصل را به روش آموزش سنتی در یافت نمودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای یادگیری پژوهشگر ساخته دارای روایی و پایایی قابل قبول و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. یافته های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد و تعداد) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس) نشان داد که میان گروه آزمایش و گروه کنترل در درس زیست شناسی، تفاوت معناداری وجود دارد و گروهی که به روش تدریس پنج مرحله ای بایبی آموزش دیدند، از یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار میباشند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت طراحی آموزشی در رسیدن به نتایج مطلوب یادگیری و با نظر به اینکه دوام یادگیری و ایجاد انگیزش پیشرفت تحصیلی از هدفهای بسیار مهم برنامههای آموزشی میباشد و دستیابی به این هدف نیز همچون سایر هدفها بدون طراحی دقیق آموزشی امکانپذیر نیست، در این پژوهش تأثیر استفاده از روش تدریس بایبی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مورد بررسی قرار گرفته است.
4. نتیجه هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استفاده از روش تدریس پنج مرحله ای بایبی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
همچنین نتایج این پژوهش، با تحقیق کارادومن و گولتکین ( 2007) که نشان داد موفقیت و یاداری گروهی که از مواد یادگیری مبتنی بر اصول ساختنگرایی استفاده کرده بودند نسبت به گروه دیگر بیشتر است و همچنین با پژوهش لین (1998 ) با عنوان تاثیر رویکرد ساختنگرایی در تدریس زیستشناسی که به این نتیجه دست یافت، بهرهگیری از سوالات بازپاسخ معلم ساخته جهت مشارکت دانشآموزان در یادگیری مفاهیم کلیدی درس، باعث شد آنها نسبت به امر یادگیری نگرش مثبتتری داشته باشند و یادگیری آنها نسبت به این مفاهیم افزایش یابد، همسویی دارد.
با توجه به این که یادگیری و ایجاد انگیزش پیشرفت تحصیلی در یادگیرندگان از هدف های بسیار مهم برنامه های آموزشی می باشد و دستیابی به این هدف ها، بدون یک الگوی طراحی آموزشی مناسب امکان پذیر نیست، از این رو باید الگوهای طراحی آموزشی مختلف را بررسی کرده و مناسبترین روش تدریس را جهت یادگیری عمیقتر دانشآموزان و ایجاد انگیزه در آنان انتخاب نماییم."