چکیده:
مطالعۀ حاضر با هدف تبیین تأثیر مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیران بر ابعاد و شاخصهای سازمان یادگیرنده در شرکتهای خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی استان اصفهان انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مدیران عامل این شرکتها بود که از بین آنها 103 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مشتمل بر دو بخش عمده شامل «سؤالات پرسشنامۀ استاندارد ابعاد یادگیری سازمانی DLOQ و اتکینز و مارسیک (1998)» و «پرسشنامهای محققساخته برای سنجش مهارت و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات» بود. دادههای توصیفی مختص به ابعاد سطوح یادگیری سازمانی نشان داد در مجموع وضعیت ابعاد و شاخصهای سازمان یادگیرنده در شرکتهای مطالعهشده در سطح متوسط است. همچنین میزان مهارت مدیران در بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ابعاد و شاخصهای سازمان یادگیرنده اثر مثبت و معناداری داشت. مدلیابی معادلات ساختاری نیز مبین برازش مطلوب مدل مفهومی مد نظر تحقیق برای بررسی رابطۀ بین میزان مهارتهای فناوری اطلاعات و ابعاد سازمان یادگیرنده بود.
خلاصه ماشینی:
يادگيرنده بودن سازمان ، سازمان را درگير فعاليت هايي مي کند کـه بتوانـد به طور موفقي فرصت هاي يادگيري را شناسايي کرده و روي آنها سـرمايه گـذاري کنـد، از ايـن رو توجه ويژه به فناوري اطلاعات و ارتباطات و به کارگيري آن در بدنۀ سـازمان هـا بـراي شناسـايي فرصت هاي يادگيري ، از مهم ترين عوامل دوام ، رشد و توسعۀ سـازمان هـاي يـادگيرنـده شـمرده مي شود و کاربرد اين فناوري ها، راهکاري براي توسعۀ دانش و يادگيري و ارائه خدمات بهتر است و به تأثير اين فناوري ها در يادگيري سازماني و تبديل شدن سازمان به سازماني يادگيرنـده اشـاره دارد (فيض و همکاران ، ١٣٩٢).
طبيعي است به منظور برنامه ريزي براي تبديل ايـن شـرکت هـا بـه سـازمان يادگيرنده ، نخستين گام ، بررسي وضعيت ابعاد مختلف سازمان يادگيرنده در شرکت هاي مـد نظـر است که بر همين اساس ، مطالعۀ حاضر به بررسي ميزان تحقق شاخص هاي سازمان يـادگيرنـده در شرکت هاي خدمات مشاوره اي ، فني و کشاورزي استان اصفهان و تبيـين تـأثير مهـارت هـاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مديران بر ابعاد سازمان يادگيرنـده پرداختـه اسـت .
قابليت به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات مديران شرکت ها در مقايسه با ميانگين نظري متغير ميانگين انحراف استاندارد t Sig df مهارت رايانه اي 4/08 0/728 1/145 0/255 101 مهارت رايانه اي و اينترنتي 3/93 1/016 0/838 101 -0/205 قابليت در به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات ٤/٠٢ 0/776 0/227 0/821 100 ارزيابي شاخص هاي سازمان يادگيرنده يافته هاي تحقيق در خصوص ارزيابي گويه هاي مرتبط با شـاخص هـاي سـازمان يـادگيرنـده در شرکت هاي خدمات مشاوره اي فني و کشاورزي نشان داد گرايش اين شـرکت هـا در حـد بـالاي متوسط است ؛ به طوري که ٢٤ گويه بالاي حد متوسط و باقي پايين تر از حد متوسط اند (جدول ٥).