Skip to main content
فهرست مقالات

اثر تمرینات هوازی بر استرس اکسایشی زمان استراحت و پس از ورزش وامانده ساز در دانشجویان ورزشکار

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 8 علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 53 تا 64)

کلیدواژه ها : استرس اکسایشی ،رادیکال‌های آزاد ،تمرینات هوازی ،دانشجویان‌ ورزشکار ،پراکسیداسیون لیپید ،پروتئین کربونیل‌شده ،کراتین کیناز

کلید واژه های ماشینی : استرس اکسایشی زمان استراحت ،تمرینات هوازی ،تمرینات هوازی بر استرس ،استرس اکسایشی ،ورزش وامانده‌ساز در دانشجویان ،وامانده‌ساز در دانشجویان ورزشکار ،هوازی ،ورزش وامانده‌ساز ،اکسایشی ،تمرینات هوازی تغییر معنی‌داری ،زمان استراحت ،وامانده‌ساز ،CK ،گروه تمرینات هوازی ،دانشجویان ورزشکار ،MDA ،CP ،هماتوکریت ،وامانده‌ساز با فشار ،حجم پلاسما ،مدت تمرینات ،شاخص‌های استرس اکسایشی ،تغییر حجم پلاسما ،سرمی زمان استراحت ،مدت تمرینات دو ،وامانده‌ساز ایجاد نکرد ،وامانده‌ساز جلوگیری نکرد ،اثر تمرینات ،وات به فشار ،توان هوازی

هدف:بررسی اثر هشت هفته تمرینات هوازی بر استرس اکسایشی زمان استراحت و پس از ورزش وامانده‌ساز در دانشجویان ورزشکار. روش:20 دانشجوی تربیت بدنی به روش غیرتصادفی انتخاب و به دو گروه تمرینات هوازی و کنترل تقسیم شدند.مدت تمرینات دو ماه و تعداد جلسات،سه جلسه در هفته بود.در این‌ تمرینات آزمودنی‌ها با شدت 75 تا 80 درصد ضربان قلب بیشینه دویدند.مدت دویدن بعد از گرم کردن در جلسهء اول 20 دقیقه بود.بعد از آن در هر جلسه یک دقیقه به مدت دویدن‌ افزوده شد.نمونه‌های خونی قبل و بعد از تمرینات هوازی در حالت استراحت و پس از ورزش‌ وامانده‌ساز گرفته شد.ورزش وامانده‌ساز با فشار 50 وات شروع و بعد از آن هر 5 دقیقه،50 وات به فشار کار افزوده شد.شاخص‌های استرس اکسایشی یعنی مالون دی آلدئید (MDA) ، پروتئین کربونیل‌شده (CP) و کراتین کیناز (CK) اندازه‌گیری گردید. یافته‌ها:نتایج آزمون T مستقل نشان داد که تمرینات هوازی تغییر معنی‌داری در MAD ، CP ، CK زمان استراحت و پس از ورزش وامانده‌ساز ایجاد نکرد و از افزایش معنی‌دار CK پس از ورزش وامانده‌ساز جلوگیری نکرد. نتیجه‌گیری:در مجموع این نتیجه به دست آمد که تمرینات هوازی بر استرس اکسایشی‌ زمان استراحت و پس از ورزش وامانده‌ساز در دانشجویان وزرشکار تأثیری ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.