چکیده:
هدف تحقيق حاضر سنجش «نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانه هاي نوين (ماهواره) و عوامل اجتماعي موثر بر آن» مي باشد. روش اين پژوهش پيمايش بوده و جمع آوري اطلاعات با ابزار پرسشنامه و با روش نمونه گيري تصادفي انجام گرفته است. نمونه موردمطالعه اين تحقيق شامل 380 نفر از افراد بالاي 18 سال شهر فاروج كه به ماهواره دسترسي دارند، مي باشد. براي بررسي روايي پرسشنامه از روايي صوري و براي پايايي آن از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد و ازآنجاكه ضريب آلفاي متغيرهاي تحقيق 96 / 0 شد، بيانگر پايايي لازم ابزار تحقيق مي باشد. با استفاده از نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل اطلاعات در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي انجام گرديد. نتايج نشان مي دهد كه بر اساس آزمون رگرسيون چندمتغيره، متغيرهاي پيش بين همچون بعد انتظار فايده نقش مهمي در پيش بيني نگرش مردم نسبت به رسانه هاي نوين )ماهواره( داشته و طبق نتايج به دست آمده از ضريب همبستگي پيرسون، تي تست و كراسكال واليس، بين بعد انتظار فايده، انتظارات ديگران، تجربه قبلي، جنسيت، تاهل، تحصيلات و شغل بانگرش به رسانه هاي نوين (ماهواره) همبستگي معناداري وجود دارد( 05 / p<0) و با بررسي رابطه سن با نگرش نشان داد كه هيچ گونه همبستگي معناداري بين آنها وجود ندارد ( 05 / p>0 ).
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که بر اساس آزمون رگرسیون چندمتغیره ، متغیرهای پیش بین همچون بعد انتظار فایده نقش مهمی در پیش بینی نگرش مردم نسبت به رسانه های نوین (ماهواره ) داشته و طبق نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون ، تی تست و کراسکال والیس ، بین بعد انتظار فایده ، انتظارات دیگران ، تجربه قبلی، جنسیت ، تاهل ، تحصیلات و شغل بانگرش به رسانه های نوین (ماهواره ) همبستگی معناداری وجود دارد(٠٠٥>p ) و با بررسی رابطه سن با نگرش نشان داد که هیچ گونه همبستگی معناداری بین آنها وجود ندارد .
در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از نظریات جامعه شناسی و بهره گیری از یافته های تحقیقاتی اندیشمندان ، به بررسی نقش رسانه های نوین با تأکید بر ماهواره بر نگرش مردم شهرستان فاروج پرداخته شود و سؤال اصلی این پژوهش آن است که عوامل اجتماعی تعیین کننده و مؤثر بر نگرش مردم شهرستان فاروج نسبت به رسانه های نوین ( ماهواره ) کدم اند؟ ٢- پیشینه تجربی پژوهش - متانی، حسن زاده و فرهنگی(١٣٨٩) مقاله ای را با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای که در پی دلایل و انگیزه های استفاده از برنامه های شبکه های ماهواره ای در میان مخاطبان دانشجویی کدم اند؟ در این پژوهش ٣١٠ نفر از دانشجویان دانشگاه های غیرانتفاعی، مرکز آموزشی – فرهنگی سما و آزاد اسلامی قائم شهر در سال ١٣٨٩ که بیننده برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسیزبان بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.
بررسی نشان می دهد که سطح معناداری کمتر از ٠/٠٥ میباشد لذا این فرض تائید میگردد و نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میزان تحصیلات و نگرش به رسانه های نوین وجود دارد.