چکیده:
تحقیق حاضر بر آن است تا به بررسی مقابله ای زبان تبلیغات گفتاری و نوشتاری از دیدگاه زبان شناسی بپـردازد و ایـن دو گونه تبلیغات را از جنبه های مختلف مورد بررسـی و مقایسـه قـرار دهـد. ایـن تحقیـق بـه صـورت مطالعـه و بررسـی کتابخانه ای و توصیفی و نیز بررسی های میدانی شـامل گـرد آوری داده هـای نمونـه ، دسـته بنـدی، توصـیف و تحلیـل زبانشناختی آنها است . توصیف و طبقه بندی داده ها و کشف انواع تبلیغات و مولفـه هـای زبـانی آنهـا در زبـان فارسـی حاکی از آن است که بر حسب اینکه از چه وسیله ای برای ترغیب استفاده شود ــ نوشتاری یـا گفتـاری ــ مولفـه هـای زبانی و کاربرد شناختی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با یکدیگر در قالب انواع برجسته سازی دارد و بـا ارائـه نمودارهـایی که در زبان ادب ارائه داده است مقایسه شده و نشان داده شد که کدامیک از انواع برجسته سـازی ــ هنجـار گریـزی و قاعده افزایی ــ در کدامیک از گونه های تبلیغاتی کاربرد بیشتری دارد. اما آنچـه کـه مهـم اسـت ایـن اسـت کـه انـواع هنجار گریزی ــ نوشتاری، خطی ــ زبانی، سبکی، زمانی، گویشی ــ زبانی، نحوی، واژگانی و معنایی ــ و انواع قاعـده افزایی ــ توازن نحوی، آوایی و واژگانی در آگهی های فارسـی وجـود دارد و نتیجـه قابـل ذکـر دیگـر اینکـه ، گرچـه جناس و استعاره در آگهی های فارسی کم و بیش بکار می روند، اما غالبا کلیشه ای اند و چندان توجـه مخـاطبین را بـه خود جلب نمی کنند.
خلاصه ماشینی:
توصيف و طبقه بندي داده ها و کشف انواع تبليغات و مؤلفـه هـاي زبـاني آنهـا در زبـان فارسـي حاکي از آن است که بر حسب اينکه از چه وسيله اي براي ترغيب استفاده شود ــ نوشتاري يـا گفتـاري ــ مولفـه هـاي زباني و کاربرد شناختي تفاوتهاي قابل ملاحظه اي با يکديگر در قالب انواع برجسته سازي دارد و بـا ارائـۀ نمودارهـايي که در زبان ادب ارائه داده است مقايسه شده و نشان داده شد که کداميک از انواع برجسته سـازي ــ هنجـار گريـزي و قاعده افزايي ــ در کداميک از گونه هاي تبليغاتي کاربرد بيشتري دارد.
گفتمان نقش کاربرد تقسيم بندي سه گانه (trichotomy) (use) (function) (discourse) ١- علمي توصيفي اطلاع رسان شناختي (cognitive) (lnformative) (descriptive) (scientific) ٢- ادبي برآوردي ارزش گذار تأثير گذار (affective) (valuative) (appraisive) (poetic) ٣- مذهبي تجويزي تحريکي ترغيبي (conative) (incitive) (preoeriptive) (religious) نمودار ٣: انواع گفتمان (برگرفته شده از هلبروک ١٩٨٧ به نقل از کوک، ٢٠٠١: ١٠٢) زبان تبليغات الف ) شيوه (mode) از اصطلاح "شيوه " براي اشاره به امکان انتخاب از ميان سه ابزار ارتباطي استفاده مي شود: موسـيقي، تصـاوير و زبـان ؛ هر يک از آنها را نيز به شيوه هاي متعددي مي توان دوباره تقسيم بنـدي کـرد.
B. 1987 موسيقي شيوه تصاوير زبان آواز گفتار نوشتار اشاره نمودار ٥:شيوه در اين بخش تأثير انتخاب و ترکيب شيو هاي مختلف در تبليغات و نيز سه زير شيوه زبـان يعنـي آواز، گفتـار و نوشـتار مورد بررسي قرار مي گيرد.