چکیده:
این پژوهش به مطالعه و شناسایی نقش اثرگذاری محتوای داستان ها(با تاکید بر مفهوم کمک رسانی ) بر آرزوی کمک رسانی کودکان پرداخته است و همچنین تاثیر اثرگذاری آن را بر جامعه پذیری کودکان بررسی کرده است .بدین منظور، ٣٠کودک دختر انتخاب شدو تنها به یک گروه آزمایش که آن را آزمون آزمایشی شبه کلاسیک مینامیم ؛ تقسیم شدند.برای گروه آزمایش و مربیان سه جلسه ی آمادگی قصه گویی به شکل مشارکتی و هفت جلسه ٤٥دقیقه ای (هفت هفته ) قصه گفته شد.قصه ها کاملا به روش عینی و با استفاده از تصویرو بازی انجام شد.همچنین از آنجا که مفهوم پیچیده ای را در بین کودکان بررسی می کردیم ؛در پیش آزمون و پس آزمون جلسه ی قصه گویی از کودکان پرسشنامه ی بالینی گرفته شد.برای سنجش سرمایه ی اجتماعی و فرهنگی سرپرست کودک نیز پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت تهیه شد.تحلیل کواریانس نشان داد که قصه گویی بر آرزوی کمک رسانی و همه ی مولفه های آن تاثیر مثبت داشت .لذابراساس نظریه ی جامعه پذیری چرخه ای بابی هرو می توان گفت قصه های عینی می توانند در جامعه پذیر شدن کودک ٥تا ٦سال تاثیر داشته باشند اما در بررسی جدول توافقی دریافتیم که نمره ی کل آرزوی کمک رسانی در سطح سرمایه ی اجتماعی پایین بیشترین تاثیر را نشان دادو در سطح سرمایه ی فرهنگی بالا کمترین تاثیر را نشان داد؛که می توان چنین استنباط کرد که در سطح سرمایه ی فرهنگی بالا کمترین تاثیر جامعه پذیری را داشته است .
خلاصه ماشینی:
جدول :٤-٢ضريب آلفاي کرونباخ ( پايايي سازه هاي پژوهش ) سازه هاو ابعاد گويه ها ميزان آلفا پيوند هاو تعاملات اجتماعي ١تا ٨ 0/957 سمايه اجتماع احساس تعهدو مسئووليت پذيري ٩تا ١١ 0/898 ر ي احساس تعلق و علايق اجتماعي ١٢تا ١٤ 0/918 اعتماد اجتماعي ١٥تا ١٨ 0/930 سمايه فهنگ سرمايه فرهنگي تجسم يافته ١٩تا ٢٣ 0/700 ر ري سرمايه فرهنگي نهادي ٢٤تا ٢٩ 0/916 سرمايه فرهنگي عينيت يافته ٣٠تا ٣٦ 0/925 مفهوم کمک شناختي ٣٨تا ٤١ 0/704 رساني عاطفي و انگيزشي ٤٢تا ٤٤ 0/698 نسبي بودن مفهوم ٤٥و ٤٦ 0/727 آرزو معطوف به خود يا جامعه ٤٧تا ٤٨ 0/760 يافته ها مطابق يافته هاي اين پژوهش ، در خصوص مشارکت در فعاليت هاي اجتماعي مي توان چنين نتيجه گرفت که ، تقريبا خانواده ها از اين نظر متوسط رو به ضعيف عمل مي کنندو به لحاظ فرهنگي نيز با توجه به اين نتايج ، افراد از نظر تجسم يافته ( مهارت فرهنگي )،ُبعد نهادي (مدارک فرهنگي )، در جايگاه متوسط روبه پايين قرار دارند همچنين ايشان به طور متوسط با ماهواره وکمتر با ورزش و مطالعه ، سرو کار دارند، در بررسي بعد کمک رساني و آرزو همانطور که در جدول يک نيز مشاهده مي شود؛ در بين ابعاد مربوط به سازه ي مفهوم کمک رساني، بعد تمايل رفتاري کودک با توجه به اختلاف بين ميانگين هاي قبل و بعداز آموزش محتواي داستان ، بيشترين اختلاف را داردو مي توان چنين نتيجه گرفت که اين آموزش بيشتربر بعد رفتاري کودک اثر گذاشته است .