چکیده:
این مقاله به دنبال اندازه گیری و شناسایی تاثیرات انگیزش مدیران مدارس بر تعهد آنان می باشد. جامعه ی آماری تحقیق مدیران مقطع متوسطه مدارس استان تهران می باشد که بر اساس نمونه گیری تصادفی و طبقه ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های با طیف لیکرت استفاده شده است. برای اندازه گیری انگیزش از پرسشنامه محقق ساخته و برای اندازه گیری تعهد سازمانی از مدل لن و میر استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور و مشخصاً نرم افزار ایموس استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیرات مثبت و مستقیم انگیزش مدیران بر روی تعهد آنان می باشد.
خلاصه ماشینی:
اگرچه مفاهيمي مانند وجود رضايت شغلي و نيود نارضايتي شغلي نيز به عنوان شاخص هايي نشان دهنده ي انگيزش مطرح هستند اما تعهد سازماني پايداري و قابليت اعتماد بالاتري نسبت به ساير متغيرهاي مطرح و مورد اشاره دارد.
1 Steers 2 Kushman 3 Cohen 4 Allen & Meyer 5 Dannetta ٣.
مدل مفهومي تحقيق فرضيات تحقيق فرض اصلي انگيزش مديران مدارس روي تعهد آنان تاثير دارد.
0,21 0,2 1 همچنين مقدار احتمال بحراني براي ضريب تاثير انگيزش بر تعهد مديران که داراي مقدار ٠,٩٣ است ، کمتر از ٠,٠٠١ ميباشد و نشان ميدهد در هر سطح اطميناني فرض تاثيرات انگيزش بر تعهد مديران مورد تاييد آماري قرار مي گيرد.
همان طوري که ديده ميشود تمامي شاخص ها در حدود قابل قبول خود هستند و با مراجعه به بخش معناداري ضرايب مشخص ميشود که مقادير ضرايب تاثير انگيزش براي تعهد عاطفي، هنجاري و مستمر به ترتيب برابر با ٠,٨١، ٠,٨٥ و ٠,٨٥ ميباشد که همگي داراي مقادير احتمال بحراني کمتر از ٠,٠٠١ هستند و نشان مي دهد که تمامي فرضيات فرعي در هر سطحي از اطمينان مورد تاييد قرار مي گيرند.
به محققين ، دانش جويان و اساتيد محترم براي تحقيقات آتي توصيه ميشود تا نسبت به روابط متقابل مديران مدارس با معلمين و تاثيرات ميزان انگيزش يکي بر طرف ديگر و همچنين مطالعه روي ساير مدل هاي تعهد سازماني و متغيرهاي نزديک و مشابه مانند خشنودي شغلي، بهره وري و غيره تحقيقات خود را ادامه دهند.