چکیده:
در عصر کنونی مدیریت به عنوان یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان، چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی می باشد، رسانه های ارتباط جمعی به لحاظ اهمیت و پیچیدگی نیاز به مدیریت هوشمند و راهبردی دارند که بتواند در محیط های پویای رسانه ضمن بقا به اهداف برون سازمانی خود نیز دست یاید، از این رو
هدف این تحقیق" بررسی راهکارهای مدیریت شبکه های خبرگزاری از منظر کاهش شکایت" بود که با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مخاطبان خبرگزاری ها است که طی یک هفته تشکیل می دهند. حجم نمونه این پژوهش 367 نفر می باشد که با
توجه به جدول مورگان و از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بدست آمده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بود که با استفاده از نرم افزارSPSS به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است،نتایج نشان می دهد که بین راهکارهای مدیریت خبرگزاری و شکایت مخاطبان ارتباط معناداری
وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق پرسشنامه بود که با استفاده از نرم افزار SPSS به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شده است ، نتايج نشان مي دهد که بين راهکارهاي مديريت خبرگزاري و شکايت مخاطبان ارتباط معناداري وجود دارد واژه هاي کليدي: خبرگزاري، راهکارهاي مديريت ، مديريت دانش ، انتشار دانش ، شکايت مخاطبان بيان مسئله امروزه سازمان هاي بزرگ با ابعاد پيچيده به منظور بقا و حفظ موقعيت خود در محيط رقابتي بايد همواره تغيير کنند، اما تغيير به تنهايي کافي نيست بايد مبتني بر جمع آوري اطلاعات و داده هايي مناسب از محيط خارجي و داخلي استوار باشد، که دانش و قابليت هاي سازماني از عمده ترين دارايي هاي استراتژيک و اهداف بلند مدت سازمان ها ميباشد، که ميتواند اهداف بلند مدت سازمان را از حيث رقابتي، بقا و مقتضيات محيطي ارتقا داده و در محيط هاي پويا آن را هدايت کند، مديريت رسانه از جمله علوم و دانش هاي نو در جهان معاصر است ، به طور معمول انتخاب راهکارهاي مديريت عملي در سازمان ها، بر اساس شناخت يا تجربه مديران پروژه يا مديران ارشد صورت مي گيرد، چنان که در بررسي هاي انجام شده نيز موردي از يک تحقيق روشمند براي انتخاب روشي که تناسب بيشتري با فضاي سازماني به ويزه در رسانه ها داشته باشد، يافت نشد، منظور از سازمان رسانه اي در اين پژوهش رسانه هاي جمعي است که تعريف سازمان در آن معنا پيدا مي کند، به عبارت ديگر: «يک نهاد اجتماعي است که مبتني بر هدف بوده و ساختار آن به صورت آگاهانه طرح ريزي شده و داراي سيستم هاي فعال و هماهنگي است که با محيط خارجي در ارتباط ميباشد» (دفت ، ١٣٩٤) به لحاظ اينکه رسانه هاي جمعي در شمار سازمان هاي بزرگ و پيچيده قرار مي گيرند، نقش دانش و مديريت دانش در آنها از اهميت بسياري برخوردار است ، دانش در تعالي سازمان ها ميتواند به ايجاد ارزش نه به وسيله تجهيزات و امکانات بلکه به وسيله انتشار دانش ، انباشت دانش منجر شود، از اين رو در سازمان هاي با ابعاد بزرگ مديريت دانش ميتواند راهکارهاي مناسب مديريت را ارائه کند، از اين رو هدف اين تحقيق " بررسي راهکارهاي مديريت شبکه هاي خبرگزاري از منظر کاهش شکايت " ميباشد.