چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است.
جامعه نمونه مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش قرار گرفتند . جهت سنجش موضوع تحقیق ، پرسشنامه بومی سازی شده 10 سوالی رهبری اخلاقی براون و همکارانش و پرسشنامه استاندارد 18 سوالی می یر و آلن در طیف لیکرت ، به منظور جمع آوری اطلاعات بین پرسش شوندگان ارائه شد . سپس داده های جمع آوری شده پس از ورود در برنامه نرم افزاری SPSS توسط آزمون های همبستگی و دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان می دهد که بین دو متغیر رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
این سبک از مدیریت و رهبری امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت قرار گرفتـه اسـت کـه ایـن تحقیق سعی دارد به بررسی آن در بین مدیران ستادی و رابطۀ آن با تعهد سازمانی کارکنان سـتادی بانک ملی ایران در شهر تهران بپردازد .
٥- تشویق و توانمندسازی: بنا بر نظر برخی دیگر از نظریه پردازان ، رهبران اخلاق گرا به گونه ای پیروان خود را ترغیب و تشویق می کنند که موجب احساس شایستگی شخصی ٧ و بـه دنبـال آن 1 - Motivating 2 - Encourage and empowering 3 - Managing ethical accountability 4 - Resick 5 - Petrick & Quinn 6 - Fluker 7 - Personal competence خود کفایی ١ در آنها می شوند .
1 - Mayer 2 - Kuenzi 3 - Greenbaum 4 - Bardes 5- Salvador 6 - Ogunfowora 7 - De Hoogh & Den Hartog تعاریف تعهد سازمانی نیروی انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها است و هـر چـه ایـن سـرمایه از کیفیـت مطلـوب و بالاتری برخوردار گردد ، موفقیت ، بقاء و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد شد لذا باید در مورد بهبود کیفی نیروی انسانی سعی فراوان نمود چرا که این اقدام هم به نفع سازمان است هم به نفع افراد .
تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی مفهوم اولیه تعهد یک بعدی بوده و عنوان خطوط ثابتی از فعالیت ها به علـت درک هزینـه هـای مرتبط با ترک سازمان تعریف شده است و یا به صورت عام تر همان دلبسـتگی هیجـانی نسـبت بـه 1 - Moral or Attitudinal Commitment 2 - Behavioral or Calculative 3 - Exchange Model 4 - Homans & Goulnr 5 - Socialization Procedures 6 - Individual Predispositions 7 - Generalized Loyalty سازمان می باشد (می یر و هرسکویچ ، ٢٠٠١).