چکیده:
با آغاز قرن بيست و يكم سازمان هاي توليدي تغييرات اساسي و شديدي را پيرامون
خود تجربه كرد هاند و به سمت چال شهاي جديدي حركت كردهاند. سازمان ها براي
پاسخ به اين چالش هاي كسب و كار رويكرد نويني به نام چابكي را برگزيده اند. از
سوي ديگر اقتضائات اين رويكرد بر روي نحوه ي سنجش عملكرد سازمان ها نيز
تأثيرگذار است. در اين پژوهش تلاش شده است با استفاده از مرور ادبيات و استخراج
معيارهاي عملكردي مدل هاي رايج سنجش عملكرد و معيارهاي مؤثر بر سنجش عملكرد
سازمان هاي چابك، و نيز طبقه بندي اين معيارها با استفاده از متدولوژي نگاشت
شناختي نخست دسته بندي مناسب از اين معيارها صورت پذيرد و در مرحل هي بعد با
استفاده از متدولوژي مدلسازي ساختاري–تفسيري مدلي براي سنجش عملكرد
سازمان هاي چابك ارائه گردد. نتايج پژوهش در مدلي متشكل از يازده معيار كلي و
هشت سطح استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ی ٦ نتایج طبقه بندی معیارها با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی عنوان طبقه مؤلفه های هم طبقه ذینفعان و مشتریان مسئولیت اجتماعی رضایت مشتریان رضایت ذینفعان مشارکت ذینفعان افراد منابع انسانی توانمندسازیکارکنان ایجاد انگیزهدر کارکنان آموزش کارکنان فعالیت هایفرهنگ سازمانی فرهنگ تغییر گروهی نتایج مالی هزینه ها سودآوری سرمایه عملکرد مالی برنامه ریزی راهبردی استراتژی چشم انداز سیاست و خط مشی اهداف کوتاه و بلندمدت مزیت رقابتی مدیریت دانش انتقال دانش و تجربیات تجزیه و تحلیل اطلاعات R & D یادگیری نوآوری دانش و اطلاعات نتایج عملکردی بهرهوری کاهش معیب ورفع نارسایی ها کارایی اثربخشی کیفیت نتیجه گرایی فرآیندها فرآیندهای داخلی فرآیندهای کسب و کار تجزیه وتحلیل فرآیندها بهبود مستمر پشتیبانی ساختار سازمانی مسئولیت سازمانی سازماندهی ساختارسازمانی شایستگی هایمحوری سرعت انعطافپذیری پاسخگویی یکپارچگی شایستگی لازم به ذکر است ، معیار رهبری به عنوان یک طبقه مستقل در نظر گرفته شد و با توجه به مصاحبه های انجام شده با خبرگان ، این معیار با توجه به تأثیری که بر کل سازمان دارد و نیز جایگاه آن در عملکرد سازمان های چابک ، به عنوان سطح صفر در نظر گرفته شد و به عنوان اولین سطح مدل در نهایت به مدل اضافه خواهد شد.
تکرار ششم (سطح ششم و هفتم) معیار مجموعه ورودی مجموعه خروجی مجموعه مشترک فرهنگ سازمانی ٣و٥ ٣ ٣ برنامه ریزی راهبردی ٥ ٥ ٥ (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجه گیری در این پژوهش پس از تعیین معیارهای موجود در مدل های سنجش عملکرد رایج و نیز معیارهای مؤثر در عملکرد سازمان های چابک ، این معیارها با استفاده از متدولوژی نگاشت شناختی طبقه بندی شدند."