چکیده:
جهانی شدن اقتصاد باعث شده است که نیاز به آشنایی با دیدگاه اسلامی نسبت به تجارت به منظور درک عوامل شکل دهنده رفتارهای مشتریان مسلمان برای تجارت جهانی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شود. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدلی برای ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی می باشد. متغیرهای مهم تاثیر گذار بر برند حلال با استفاده از روش زمینه ای از ادبیات موضوع استخراج شده و مبنای روش دلفی قرار گرفت . در ادامه ، پرسشنامه دلفی در اختیار ٣٠ نفر از متخصصین حوزه برند حلال در کشورجمهوری اسلامی ایران قرار گرفت . با تکرار روش دلفی درچهاردور درنهایت به متغیرهایی کلان و خرد تحقیق دست یافته تا با بررسی نظرات متخصصین ، در نهایت ٢٨ متغیر در قالب ٤ دسته متغیر کلان بنام متغیرهای ساختاری ، رفتاری ، محتوایی و راهبردی شناسایی و مدل ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی طراحی و اعتبارسنجی شد. با استفاده از الگوی معادلات ساختاری ، مدل استخراج شده مورد تایید قرار گرفت .علاوه بر آن اولویت متغیرهای شناسایی شده تبیین ، تحلیل و تفسیر گردید.
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب ، سؤالات تحقیق جهت ارائه مدل ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی عبارت است از: ١- عوامل کلان مؤثر بر ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی کدام است ؟ ٢- عوامل خرد مؤثر بر ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی کدام است ؟ ٣- مهمترین عوامل (دارای بالاترین رتبه ) مؤثر بر ارتقای جایگاه برند حلال در بازارهای جهانی کدام است ؟ جدول ١- عوامل مؤثر بر جایگاه برند حلال بر اساس ادبیات تحقیق دیدگاه افراددرموردمحصولات حلال(,٢٠٠٩,lada لادا ) میزان وفاداری مشتریانی که محصولات حلال خریداری می کنند (دعایی وهمکاران ، ١٣٨٩ ، ٢٦، ٢٠١١ Siddigui&Salman سلمان تداعی برندحلال (دعایی وهمکاران ،١٣٨٩ ، ٢٦) میزان توانمندی ومهارت منابع انسانی درگیرتولیدوعرضه محصولات حلال (مرکزتحقیقات واطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی ، ١٣٩٠ ،١)، (احمد ٢٠٠٨ ,Ahmed) ال ط اقدامات ترفیعی محصولات حلال بعنوان یک عنصرآمیخته بازاریابی ) (٢٠١١ ,Rajagopal et al، (٤٥٨ ,٢٠١٠ ,Shaari) ؛Abdul Aziz ,Vui& عوم محیی اعتمادبه برندحلال (دهدشتی وهمکاران ،١٣٨٩ ، ٦٩) تعهدکاری مستمرتولید وعرضه کنندگان برندحلال (دهدشتی وهمکاران ، ١٣٨٩ ، ٦٩) باورهای مذهبی تولید وعرضه کنندگان برندحلال (٢٠١١٦٤٢,salman) (٢٠١٠ ,Wilson& Liu) میزان مراعات حقوق بشرتوسط محصولات حلال (٢٠١٠١٠٤,alserhan) میزان رضایت حاصل شده دراثرخریدمحصولات حلال (دهدشتی وهمکاران ، ١٣٨٩ ، ٦٩) آگاه سازی مردم درمورد برندحلال (٨٨ ,٢٠١٠ ,Jusmaliani&Nasution(( ,Rajagopal et al) ؛ Abdul Aziz ,Vui&) عوامل ساختاری ساختارتوزیع محصولات حلال بعنوان یک عنصرآمیخته بازاریابی (٤٥٨ ,٢٠١٠ ,Shaari) وجودلوگوی واحدبین المللی برای محصولات حلال دربازارهای جهانی (٢٠٠٩٦٧,lada et al) وجودکمیته ناظربین المللی برای تولیدو عرضه محصولات حلال دربازارهای جهانی کیفیت محصولات دارای برندحلال(٢٠٠٨ ,Ahmed؛ ٢٠٠٨ ,Cheng؛ Abdul Aziz& ,Vui) ویژگیهای محصولات حلال بعنوان یک عنصرآمیخته بازاریابی (٤٥٨ ,٢٠١٠ ,Shaari) قیمت محصولات حلال بعنوان یک عنصرآمیخته بازاریابی (٤٥٨ ,٢٠١٠ ,Shaari) فرایند گواهی حلال (٤٥٨ ,٢٠١٠ ,Shaari) (٢٠١١ ,Rajagopal et al) همخوانی اجزای محصولات حلال با هدف ازتوسعه آن (سیدجوادین وهمکاران ، ١٣٨٦ ،٧٣) عوامل محتوایی بهداشتی بودن محصولات حلال (٢٠١٠٤٤,alserhan) طیب وپاکیزه بودن محصولات حلال (٢٠١٠٤٤,alserhan) سادگی محصولات حلال (٢٠١٠١٠٤,alserhan) میزان صداقت وشفافیت موجوددرمحصولات حلال (٢٠١٠١٠٤,alserhan) خلوص موجود درمحصولات حلال (٢٠١٠١٠٤,alserhan) خوشنامی برندحلال (٢٠١٠١٠,balakrishnan) ٢."