چکیده:
امروزه بشر بر این امر اعتراف دارد که دانش جزء جدایی ناپذیر زندگی در تمامی ارکان
است. خلق، انتقال و به کارگیري دانش باعث خلاقیت در کارکنان می شود و نوآوري و عملکرد را
بهبود می بخشد. در پژوهش حاضر، به تحلیل مدل ساختاري ویژگی هاي مدیریت دانش بر
بهبود عملکرد کارکنان شرکت ساخت تجهیزات سپاهان با استفاده از دیدگاه مدل چان و چائو
پرداخته شده است. این پژوهش کاربردي و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. در این
راستا، براي گردآوري اطلاعات و آزمون فرضیه ها، از پرسشنامهاي حاوي 61 سوال استفاده شد.
جامعه آماري این پژوهش شامل کارکنان بخش اداري شرکت ساخت تجهیزات سپاهان با تعداد
1393 بوده و نمونه آماري بر طبق رابطه کوکران 114 نفر تعیین گردید. - 160 نفر در سال 1394
نتایج نشان میدهد که تأثیر مدل ساختاري ویژگیهاي مدیریت دانش بر بهبود عملکرد
کارکنان معنادار است. از میان متغیرها، متغیرهاي تبدیل، تکنولوژي، و کاربرد، بیشترین وزن را
در تشکیل مدیریت دانش بر عهده دارند. همچنین نتایج نشان داد که ویژگیهاي مدیریت دانش
به میزان 29 درصد از تغییرات عملکرد کارکنان را تبیین میکند. بنابراین، شرکت ساخت
تجهیزات سپاهان، با برگزاري دوره هاي ضمن خدمت جهت آگاهی بیشتر کارکنان و مدیران با
مدیریت دانش و روزآمد سازي مهارت هاي تخصصی در ارتباط با تکنولوژي می توانند به بقا و
رشد خود در عرصه رقابتی کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
"Chan & Chao ساختاری ویژگی های مدیریت دانش (یادگیری ، محافظت ، تبدیل ، کاربرد، ساختار، فرهنگ ، تکنولوژی ) بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد؟ روند سریع به سوی جهانی شدن در طی ٢٠ سال گذشته منجر به این شده است که شرکت های متعدد صنعتی به دنبال استراتژی های جایگزین برای باقی ماندن در یک بازار رقابتی جهانی فزاینده باشند.
1. Zack عملکرد کارکنان ویژگیهای مدیریت دانش مهارت و توانایی ها یادگیری کیفیت انجام کار محافظت احساس مسئولیت تبدیل خلاقیت و نوآوری کاربرد انگیزش کارکنان ساختار روابط با دیگران فرهنگ نظم و انضباط تکنولوژی عملکرد فرد در سازمان شکل شماره (٢): مدل مفهومی پژوهش امروزه دانش به یکی از نیروهای محرک اساسی برای موفقیت کسب و کارها بدل شده است .
نتایج در جدول (٢) مشاهده میشود: جدول شماره (٢): معیارهای لازم برای برازش مدل پژوهش متغیرها ضرایب بار عاملی آلفای کرونباخ پایایی ترکیبی AVE تکنولوژی 0/744 0/80 0/861 0/56 فرهنگ 0/691 0/70 0/821 0/54 ساختار 0/726 0/72 0/818 0/53 تبدیل 0/763 0/74 0/893 0/58 محافظت 0/694 0/78 0/794 0/50 یادگیری 0/789 0/80 0/871 0/63 کاربرد 0/801 0/85 0/900 0/64 مهارت و توانایی 0/846 0/80 0/883 0/72 احساس مسئولیت 0/742 0/74 0/838 0/57 کیفیت انجام کار 0/716 0/72 0/761 0/52 خلاقیت و نوآوری 0/744 0/70 0/789 0/56 انگیزش کارکنان 0/645 0/75 0/783 0/57 روابط با دیگران 0/632 0/79 0/778 0/64 عملکرد فرد در سازمان 0/623 0/64 0/814 0/60 نظم و انضباط 0/803 0/73 0/846 0/65 همان طور که در جدول (٢) دیده میشود، تمام شاخص های مربوط به متغیرهای اصلی پژوهش ، از ٠/٤ بیشتر است که گویای مناسب بودن ضرایب بارعاملی 1."