چکیده:
مقدمه: با توجه به اينكه گسترش روزافزون فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي، سبب وقوع تغييرات گسترده و ژرف در همه جنبه هاي زندگي بشر شده است. نظام هاي آموزشي يكي از نهادهايي است كه به گونه اساسي در مسير اين تغييرات قرار گرفته است. اين پژوهش با هدف اثربخشي مدل بومي يادگيري الكترونيكي با استفاده از نرم افزار محقق ساخته بر خودراهبري در يادگيري دانشجويان مجازي بوده است. روش: طرح پژوهش از نوع نيمه تجربي با پيش آزمون و پس آزمون و دوره پيگيري (2ماه پس از اجراي پس آزمون) بود كه 32 نفر از دانشجويان پسر و دختر رشته كتابداري به گونه غير تصادفي به عنوان نمونه انتخاب، و به گونه تصادفي و به طور مساوي در دو گروه تجربي و شاهد قرار گرفتند. آموزش به كمك ابزار محقق ساخته در چهار جلسه 5/1 ساعته بر در مورد گروه تجربي اجرا شد. ابزار گردآوري داده ها، مقياس خودراهبري در يادگيري فيشر و همكاران بود. داده ها با استفاده از آمار توصيفي(ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي(تحليل كواريانس و اندازه گيري مكرر) با نرم افزار SPSS 20 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: تحليل داده ها با استفاده از آزمون تحليل كواريانس نشان داد كه آموزش مبتني بر نرم افزار مدل بومي يادگيري الكترونيكي بر خودراهبري در يادگيري دانشجويان و مولفه هاي آن (خودمديريتي، رغبت به يادگيري، خودكنترلي) تاثيرگذار است (05/0p<) . هم چنين، نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر نيز نشان داد كه اثر آموزش مبتني بر نرم افزار مدل بومي يادگيري الكترونيكي بر خودراهبري در يادگيري دانشجويان پايدار بوده است (05/0p<) . نتيجه گيري: ابزار محقق ساخته منطبق بر مدل بومي يادگيري الكترونيكي در افزايش نمره كل خودراهبري در يادگيري و مولفه هاي آن تاثيرگذار است.
This study was conducted to examine the effectiveness of local model of E-learning on self-direction of students’ learning using researcher-made software. The study design was quasi-experimental with pre-test and post-test and follow-up period (two months after the implementation of the post-test) that 32 male and female students in the field of librarianship were non-randomly selected, and they were randomly and equally were assigned into experimental and control groups. Education was implemented using researcher-made tool in four sessions (90 minutes in each session) on experimental group. Data collection tool was self-directed scale in Fischer et al learning. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance and repeated measurements) using SPSS 20 software. Analysis of data using analysis of covariance showed that local model of e-learning-has impact on self-direction in students’ learning and its components (self-management, willingness to learn, self-control (p <0.05). The results variance analysis with repeated measurements also showed that the effect of local model of E-learning software on self-direction of students’ learning was stable (p <0.05). The researcher-made tool based on local model of E-learning is effective in increasing the total score of self-direction in students’ learning and its components.
خلاصه ماشینی:
"- Hendry & Ginns 5 -Fisher, King & Tague 6 -Young & Paterson 7- Braak 8- Tondeur 9- Sangra در پژوهش رحمانی، محمدی، ناصری و زارعی (١٣٩٤) نشان دادند خودراهبری یادگیری دانشجویان پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ارزش های تحصیلی آنان و پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی می باشد.
نتایج پژوهش پرسش پژوهش : آیا نرم افزار محقق ساخته مبتنی بر مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان اثر بخش است ؟ بمنظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیش تر با متغیرهای پژوهش ، پیش از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شود.
برای پاسخگویی به این پرسش ، از مقایسه تفاوت میانگین های دو گروه تجربی و کنترل در نمره کل یادگیری خودراهبر و زیر مقیاس های آن، با کنترل متغیر پیش آزمون در مرحله پس آزمون و تحلیل واریانس با آزمون اندازه گیری مکرر استفاده شده است که نتایج آن در جدول های زیر مشاهده می شود.
به گونه ای که بر اساس تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، آموزش یادگیری الکترونیکی با استفاده از ابزار محقق ساخته در مرحله پس آزمون باعث ارتقاء معناداری خودراهبری در یادگیری و زیر مقیاس های آن(٠/٠٥ >p) در گروه تجربی شده است .
هم چنین ، با پژوهش صفری، مهدی زاده، پاک نیا و مهران نیا (١٣٩٢) مبتنی اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار در مورد نمره های خودراهبری در یادگیری و مؤلفه های آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، خودکنترلی) همسو می باشد."