چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي اثر متغيرهاي شخصيتي هگزاكو بر شادكامي با واسطهگري سبكهاي اسنادي ميباشد. در اين پژوهش متغيرهاي شخصيتي هگزاكو به عنوان متغيير پيش بين شادكامي مي باشد. سبك هاي اسنادي به عنوان متغير ميانجي رابطه بين متغير هاي پيش بين و وابسته در نظر گرفته شده است. ابزارهاي پژوهش شامل پرسش نامه شخصيت هگزاكو، پرسش نامه شادكامي آكسفورد و پرسش نامه سبك هاي اسنادي ميباشد. بدين منظور داده ها از 445 نفر از كاركنان يك شركت صنعتي به روش نمونه گيري تصادفي ساده گرد آوري شده است. براي تحليل دادهها از روش مدليابي معادله هاي ساختاري با Amous 18 وSpss 18 استفاده شده است. اثرهاي غير مستقيم روابط با روش بوت استراپ مورد آزمون قرار گرفت و نتايج به دست آمده با استفاده از روش الگويابي معادله هاي ساختاري نشان داد كه متغيرهاي برونزاي صداقت - فروتني، برون گرايي، وظيفهشناسي و تجربهپذيري اثر مستقيم معنادار و تهييجپذيري و هم سازي، اثر مستقيم غير معنادار بر سبكهاي اسنادي دارند. هم چنين، نتايج نشان دادند كه رابطه بين متغيرهاي پيشبين (صداقت- فروتني، برونگرايي، وظيفهشناسي و تجربهپذيري) با شادكامي از راه سبكهاي اسنادي ميانجيگر شد.
The aim of this research was to design and test a model of the effect of HEXACO Personality Variable on Happiness with mediating Attribution Style. In this research HEXACO Personality Variables was considered as predictor of Happiness. In addition Attribution Style was considered as mediator of relationship between predictor and dependent variable. The instruments which used in this study include HEXACO Personality Inventory, Oxford Happiness Questionnaire, and Attribution Style Questionnaire (ASQ). Data collected from 445 employees of an industrial Company. That selected via simple random sampling method. Structural equation modeling through AMOS 18 and SPSS 18 software package were used for data analysis. The indirect effects were tested by Bootstrap procedure. Results indicate that Exogenous Variables Honesty-Humility, Extraversion, Conscientiousness and Openness to Experience have a significant direct effect and Emotionality and Agreeableness have a not significant direct effect. Also indicate that Relation between predictor variable (Honesty-Humility, Extraversion, Conscientiousness, Openness to experience) whit Happiness through the Attribution style was mediator.
خلاصه ماشینی:
"همسانی درونی عامل های صداقت ، فروتنی (شامل چهار سطح صداقت ١، انصاف ٢، پرهیز از حرص ٣ و فروتنی ٤)، تهییج پذیری (شامل چهار سطح : احساساتی بودن ٥، ترسویی٦، وابستگی و 7 1-Sincerity 2-Fairness 3-Greed a Voidance 4 - Modesly 5- Sentimentality 6- Fearfulness 7- Dependence اضطراب ١)، برون گرایی (شامل ٤ سطح : حرمت خود اجتماعی ٢ و جسارت اجتماعی ٣، مردم آمیزی 4 و سرزندگی ٥)، هم سازی (شامل چهار سطح : گذشت ٦،ملاطفت ٧،انعطافپذیر٨ و بردباری٩)، وظیفه شناسی (شامل چهار سطح : سازمان یافتگی١٠، پشتکار١١، کمالگرایی ١٢ و احتیاط ١٣) و تجربه پذیری (شامل چهار سطح : تقدیر از زیبایی ١٤، جستگوگری ١٥، خلاقیت ١٦ و غیر عرفی بودن١٧) با روش الفای کرونباخ در نمونه ای از دانشجویان از ٠/٧٧ تا ٠/٨ گزارش شده است ( & Ashton .
در این پژوهش ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی هگزاکو با احساس شادکامی و میانجی گری سبک های اسنادی در کارکنان یک شرکت صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان دادند که برونگرایی نیرومندترین همبسته و پیش بینی کننده شادکامی است .
تهییج پذیری هم شامل ویژگیهایی است که از نظر اجتماعی پسندیده است مانند احساساتی بودن و هم ویژگیهایی که جامعه پسند نیست مانند اضطراب (٢٠٠٧,Lee, &Ashton )، از سوی دیگر، افراد تهییج پذیر ترجیح میدهند مدام فعالیت های خود را تغییر دهند و از راه تجربه های مهییج انگیختگی خود را افزایش دهند، کانال تلوزیون را مدام عوض کنند، شریک جنسی خود را عوض کنند و مواردی این چنین (١٩٩٤,Zuckerman).
The relationship between attribution styles and happiness in the Yazd city girls (aged 14-18 years), Master's thesis, Faculty of Education and psychology, Allameh Tabatabaei University."