چکیده:
هدف اين پژوهش آزمودن مدل رابطه ابعاد كمالگرايي با هدف هاي پيشرفت با ميانجيگري انگيزه پيشرفت بود. جامعه آماري اين پژوهش را تمام ورزشكاران حرفهاي استان بوشهر تشكيل داده است. از اين جامعه آماري، نمونهاي به تعداد 175 نفر با روش خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب شدند. براي سنجش متغيرهاي پژوهش از پرسش نامه كمالگرايي مثبت و منفي تري– شورت و همكاران (1995)، پرسش نامه هدف هاي پيشرفت ميگلي و همكاران (2000) و پرسش نامه انگيزه پيشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. ارزيابي مدل پيشنهادي با استفاده از الگويابي معادله هاي ساختاري انجام گرفت. جهت آزمون روابط غيرمستقيم نيز از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتايج پژوهش نشان دادند كه مدل پيشنهادي روابط بين متغيرهاي ياد شده از برازش قابل قبولي برخوردار بود. روي هم رفته، نتايج نشان دادند كه كمالگرايي مثبت و منفي هم به گونه مستقيم و هم به گونه غيرمستقيم از راه انگيزه پيشرفت، با هدف هاي پيشرفت در رابطه هستند. هم چنين، تمامي فرضيههاي پژوهش مورد تاييد قرار گرفتند.
The aim of this study was to test the relationship between dimensions of perfectionism with achievement goals with Mediating Role of motivation. The sample of the study included all professional athletes Bushehr is formed.From this sample, a sample of 175 persons were selected using multi-stage cluster. To measure variables positive and negative perfectionism questionnaire, Miguel achievement goals questionnaire, and achievement motivation questionnaire were used. The proposed model was evaluated using structural equation modeling. BvtAstrap test was used to test the indirect relationships. The results showed that the proposed model fit the relationship between these variables was acceptable. In general, the results showed that the positive and negative perfectionism, both directly and indirectly through achievement motivation and achievement goals in their relationship. Also, all FrzyhHay study was approved.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این ، با وجود این که کمال گرایان سازگار و ناسازگار هر دو با داشتن استانداردهای بالا برای عملکرد شخصی مشخص میشوند، اما تفاوت این افراد در آن است که کمال گرایان سازگار برای رسیدن به Perfectionism - -Flett& Hewitt .
سازه انگیزه پیشرفت در رسیدن به هدف های و موفقیت نقش به سزایی دارد (گوآی و همکاران ، 1 -Nicholls -Mastery -Task -Learning -Performance -Ego Goals -Pintrich - Achievement motivation ٢٠١١).
al - Hanchon - Eum& Rice - Verner-Filion&Gaudreau دارای کمال گرایی مثبت که انتظارات و توقعات واقعی از تواناییها و عملکرد خود دارند و زمانی که در انجام کارها آزادی عمل داشته باشند، میکوشند تا به بهترین نحو ممکن عمل کنند اینان ورزشکارانی هستند که در امر ورزش به احتمال زیاد هدف های گرایشی را بر میگزینند، چرا که آنان تنها به فکر یادگیری مطالب هستند و نهایت تلاش خود را میکنند تا بتوانند نسبت به هدف های مورد نظر خود تبحر لازم را کسب نمایند و تنها نفس تلاش کردن برای رسیدن به هدف برایشان مهم است و محدودیت های فردی و اجتماعی را میپذیرند.
در مقابل ، کمال گرایی منفی (نگرانی مفرط از اشتباهها، واکنش های منفی نسبت به ناکامل بودن ) با الگویی از هدف های پیشرفت همبسته شدند که بایستی ناسازگارانه در نظر گرفته شود (به گونه مختصر، ترکیبی از هدف های تبحریـاجتنابی و عملکردیـاجتنابی) همان گونه که با یافته های پژوهش هایی که به واسطه پیروی از چهارچوب بسط یافته هدف های پیشرفت ، نشان داده شده است (برای مثال ؛ استوبر و همکاران ، ٢٠٠٨)."