چکیده:
هدف كلي اين پژوهش امكان سنجي بكارگيري مديريت كيفيت فراگير بمنظور ايجاد نوآوري در آموزش و پرورش، بهبود فرآيند كار و درك رابطه ي TQM در ساخت محيطي مناسب جهت پيدايش نوآوري در نواحي چهارگانه ي آموزش و پرورش شيراز بود. ابزار مورد استفاده، محقق ساخته و از نوع ليكرت است كه از اعتبار و پايايي مناسب برخوردار بود( آلفاي كرونباخ = 937/0). جامعه آماري اين پژوهش شامل 12577 نفر مديران و دبيران نواحي چهارگانه شهرستان شيراز مي باشند كه از ميان آنان ، تعداد 1420 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي نسبي به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج بدست آمده نشان دادند كه بين متغيرهاي مستقل و نوآوري فناورانه همبستگي يالايي وجود داشت. بين نوآوري فناورانه و نوآوري در سازمان ضريب همبستگي وجود داشت. در حالي كه بين اين عوامل با در نظر گرفتن تاثير فرهنگ مديريت كيفيت فراگير بر نوآوري فناورانه ضريب همبستگي وجود داشت. با توجه به نتايج بدست آمده، مديريت كيفيت فراگير مي تواند به عنوان يك فلسفه مديريت و فرهنگ سازماني در جهت ايجاد و بهبود نوآوري در سازمان موثر واقع شود .
خلاصه ماشینی:
"حسین پور٢(١٩٩٧) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی اجرای اصول TQM در ادارات و دفاتر حوزه ستادی آموزش و پرورش ، با استفاده از نظرات کارشناسان و مـدیران و ارتبـاط اجرای این روش با رضایت شغلی آن ها نتیجه گرفته است کـه در حـوزه سـتادی وزارت آمـوزش و پرورش زمینه لازم ، اما نـه کـافی بـرای TQM وجـود دارد، ولـی تـشکیل کـلاس هـای نوآمـوزی ، آموزش های لازم ، همکاری بین مدیران و کارشناسان ، حمایت مدیریت از کارکنان ، توجه به نظـرات کارکنان ، ایجاد ارتباط دو طرفه بین کارکنان و سازمان ، تشویق کارکنان و بازخورد آنان را از نکـات مثبت اجرای TQM می داند.
جدول ٢- نتایج آزمون همبستگی پیرسون مربوط به رابطه متغیرهای مستقل و نوآوری فناورانه متغیر ضریب ضریب تعیین سطح معنا داری تعداد همبستگی استقلال 0/547 %29/9 0/001 ارتباطات 0/752 %56/55 0/002 مشارکت 0/728 %53 0/001 انعطاف پذیری 0/671 %45 0/001 1200 حمایت مدیریت 0/836 %69/9 0/001 جمع متغیر های 0/735 %54 0/001 مستقل همان گونه که مشاهده می شود، همبستگی بین متغیر استقلال کارکنان و نوآوری فناورانه برابر ٠/٥٤٧ می باشد که در سطح ٠/٠٠١ معنا دار است .
بنابراین ، به عنوان نتیجه گیری از بحث می توان بر اساس نتایج پژوهش مدل زیر را ارائه نمود: استقلال عوامل TQM فرهنگ TQM /547 ارتباط /752 /769 نوآوری فناورانه مشارکت /728 نوآوری سازمانی /671 انعطاف پذیری /836 حمایت مدیریت همان گونه که در مدل نیز مشاهده می شود، ضریب همبستگی های بین متغیرها که در حد بالایی هست ، نشان دهنده ارتباط زیاد این متغیرها با هم می باشد."