چکیده:
یکی از مهمترین مسائل دوران دانشجویی، روابط عاشقانه با جنس مخالف است. پژوهشها نشان داده است این روابط بر زمینههای اصلی عملکرد جوانان، همچون: روابط صمیمانه، تحول هویت، رابطه با همسالان و تحول جنسی تاثیر میگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تفاوتهای جنسیتی در سبکهای دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی سبکهای عشقورزی دانشجویان دانشگاههای اردبیل انجام شد. بدین منظور، 200 نفر از دانشجویان دانشگاههای اردبیل بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک دلبستگی (کالینز و رید، 1990)، پرسشنامه شخصیتی هگزاکو (آشتون و لی،2004) و مقیاس سبکهای عشق (هندریک و هندریک، 1989) پاسخ دادند. بررسی تفاوتهای جنسیتی در سبکهای عشقورزی نشان داد که در رابطه عاشقانه با جنس مخالف، دختران بیشتر از عشق احساساتی و پسران بیشتر از سبک عشق بازیگرانه و منطقی استفاده میکنند (05/0P< و 01/0P<). تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد در پسران، وظیفهشناسی و در دختران سبک دلبستگی صمیمانه توانستند سبک عشق احساساتی را پیشبینی نمایند. همچنین، در پسران خصیصه تواضع - فروتنی سبک عشق بازیگرانه؛ و دلبستگی اضطرابی و خوشایندی سبک عشق منطقی را پیشبینی کردند. در دختران نیز تهییجپذیری و دلبستگی اضطرابی توانستند سبک عشق منطقی را پیشبینی نمایند (05/0P< و 01/0P<). یافتههای این مطالعه در راستای درک عوامل موثر بر سبکهای عشقورزی قابل بحث است.
An important aspect of university life is romantic relationships. Research has showed these relationships effect major areas of youth function such as close relationships, identity development, sexual development, and peer relationships. The present study examined the gender differences in attachment style and personality traits in love styles among university students. For this purpose, among Ardebil university students, 200 participants were selected based on random sampling. Participants were responded the HEXACO Personality Inventory (Ashton & Lee, 2004), attachment styles scale (Colins & Reed, 1990) and Love Attitude Scale (Hendric & Hendric, 1989). The investigation of gender differences in love styles showed that boys reported higher scores in ludus and pragma and girls reported higher scores in eros (P< 0/01, P< 0/05). Also regression analyses showed that, in boys, conscientiousness, and in girls close attachment were as a significant predictor of eros. Also, in boys, honesty-humility predicts ludus, and anxious attachment and agreeableness predict pragma. In girls, emotionality and anxious attachment predict pragma (P
خلاصه ماشینی:
افزون بر نقش ویژگیهای شخصیتی بر نحوه ابراز عشقورزی، تفاوتهای جنسیتی نیز بر تجارب عاشقانه افراد تأثیر میگذارد (دوریک و همکاران 9 ، 2006)؛ برای مثال، زنان عشق را نوعی تعهد عاطفی و احساس امنیت میدانند؛ درحالیکه مردان عشق را نوعی تعهد جنسی و لذت جسمانی هنگام آمیزش تصور میکنند (وراسک و همکاران 10 ، 2005)؛ اما چرا زنان و مردان در تجربه احساسات عاشقانه با هم تفاوت دارند؟ منطبق با نظریه سرمایهگذاری والدینی 11 (تریورز 12 ، 1972؛ به نقل از اشمیت و همکاران 13 ، Alfasi etal White etal Heaven etal Gurtman & Pincus Engel etal Middleton excitement-seeking Campbell & Foster Durik etal Voracek etal parental investment theory Trivers Schmitt etal 2009) میزان وقت و انرژی که والدین برای فرزندان دختر و پسر خود صرف میکنند، در گونههای مختلف متفاوت است.
شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه شاخص پسران دختران متغیر میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد تواضع - فروتنی 62/30 14/6 12/31 99/5 هیجانپذیری 74/29 17/5 17/32 99/5 برونگرایی 71/34 10/6 74/33 14/6 خوشایندی 34/31 19/5 25/31 24/6 وظیفهشناسی 98/33 42/4 33 52/4 گشودگی 66/33 72/4 47/33 97/5 اروس (عشق احساساتی) 19/21 21/5 95/23 40/5 استورگ (عشق دوستانه) 17 54/4 68/17 75/4 مانیا (عشق افراطی) 17 45/5 3/17 77/5 پراگما (عشق منطقی) 87/21 87/5 01/20 20/6 آگاپه (عشق ایثارگرانه) 02/18 44/6 61/18 03/7 دلبستگی صمیمانه 47/22 69/3 86/22 02/4 دلبستگی اضطرابی 79/17 09/4 12/18 25/4 دلبستگی وابسته 96/15 68/3 13/16 75/3 برای بررسی تفاوتهای جنسیتی میان سبکهای عشق دختران و پسران، از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.