چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایه سوم ابتدایی از منظر تاکید بر مولفههای کارکردهای اجرایی (حافظهفعال، بازداری پاسخ و مدیریت زمان) است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش "آنتروپی شانون" است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی است. نمونه آماری این پژوهش، شامل کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایه سوم ابتدایی در سال 1394-1393 است. ابزار پژوهش فهرست وارسی کارکردهای اجرایی مبتنی بر مبانی علمی کارکردهای اجرایی(داوسون و گوار، 2010) بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصان احراز شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد در کتابهای بخوانیم و بنویسیم، ضریب اهمیت مولفه حافظهفعال (335./)، مدیریت زمان (333./) و بازداری پاسخ (333./) بود. بهعبارتی، میزان توجه به مولفه حافظهفعال و مدیریت زمان و بازداری پاسخ در سطح متوسط ارزیابی شد. با توجه به نقش کارکردهای اجرایی که در رشد شناختی و آموزشی کودکان دارد و با عنایت به تاکید پژوهشگران بر این مولفه، ضروری است که مولفان کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم، در ویرایشهای بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.
This study aimed to analyze the contents of reading and writing textbooks in third grade elementary from the Perspective of emphasis on the components of executive functions (working memory, response inhibition, and management time). This research is descriptive and content analysis by applying "Shannon Entropy" method. The population is consisted of all elementary school textbooks. The sample be consisted of reading and writing textbooks the third grade elementary in the 2014-2015. Research tool was Checklist executive functions based on scientific principles of executive functions ()Which was developed by the researcher and content validity was established by 10 specialists. The results showed importance coefficient of components of executive functions in reading and writing textbooks are almost identical (%33). Given the role that response inhibition has in children's cognitive development and educational and with regard to researchers emphasis on this component, is essential that authors of reading and writing textbooks have to pay necessary attention to response inhibition in the next edition .
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهشی بال و اسکریف 20 (2001)، اسپای و همکاران 21 (2004)، Executive Functions (EF) Thorell etal Zelazo &Muller Metacongnitive Planning Organizing Time management Working memory Response inhibition Self-regulation Dawson & Guare Semrud-clikeman & Harder Borella etal Passolunghi etal Lesaux etal Molfese etal Diamond & Lee Blair & Razza Morrison etal Bull & scerif Espy etal بلایر و رازا (2007)، بیرمن و همکاران 1 (2008)، ناتان 2 (2009)، مک کلوسکی و همکاران 3 (2008)، ولش و همکاران 4 (2010)، دایموند و لی (2011)، برینر و همکاران 5 (2010)، میلترز 6 (2010)، بلایر و همکاران (2011)، گرین استون 7 (2011)، مولفس و همکاران (2010)، کامرون و همکاران 8 (2012) میلر و همکاران 9 (2013) نشان میدهد که آموزش کارکردهای اجرایی و همراه بودن فنهای آموزشی در خصوص این کارکردها، باعث افزایش مهارتهای تحصیلی در فراگیران میشود.
بدین منظور، سؤالهای ذیل بررسی و تحلیل شد: 1- میزان توجه کتابهای بخوانیم وبنویسیم پایۀ سوم ابتدایی به مؤلفۀ حافظهفعال چگونه است؟ 2- میزان توجه کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایۀ سوم ابتدایی به مؤلفۀ مدیریت زمان چگونه است؟ Bierman etal Nathan McCloskey etal Welsh etal Bernier etal Melttzer Greenstone Cameron Miller etal Meltzer & Krishnan 3- میزان توجه کتابهای بخوانیم و بنویسیم پایۀ سوم ابتدایی به مؤلفۀ بازداری پاسخ چگونه است؟ روش پژوهش روش این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتواست.
با توجه به Willcutt Pennington& Ozonoff Sergeant etal Seidman Mirsky Rubinsten Andersson این نقایص و نیز با توجه به این نکته که بین موفقیت تحصیلی، اجتماعی و هیجانی ارتباط بسیار گستردهای وجود دارد (الیاس و آرنولد 1 ، 2006؛ باکر و همکاران 2 ، 2007)، نمیتوان از نقشی که مواد آموزشی و از آن جمله کتابهای بخوانیم و بنویسیم با تأکید بر کارکردهای اجرایی در کاهش مشکلات تحصیلی دانشآموزان میتواند داشته باشد، چشمپوشی کرد.