چکیده:
آموزش و پرورش از نهادهاي عمده جامعه است و يكي از اركان مهم در هر نظام آموزشي معلمان هستند. تحقيقات متعددي نشان مي دهد كه بالابودن روحيه و رضايت شغلي معلمان در بالا بودن كيفيت، كارايي، بازدهي و اثربخشي سازمان نقش بسزايي دارد. از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه نگرش به زمان و انگيزه پيشرفت با رضايت شغلي معلمان شهرستان پاكدشت بود. تحقيق حاضر يك طرح توصيفي و همبستگي است. جامعه آماري كليه معلمان مقطع متوسطه شهرستان پاكدشت است كه طي سال تحصيلي 93-92 در يكي از دبيرستان هاي اين شهرستان مشغول به تدريس بودند، كه طبق آمار 530 نفر هستند. جهت نمونه گيري از روش نمونه گيري خوشه اي تك مرحله اي استفاده شد. به اين ترتيب كه از بين دبيرستان هاي دخترانه 8 مدرسه و از بين دبيرستان هاي پسرانه نيز 8 مدرسه به تصادف انتخاب و كليه دبيران مدارس انتخاب شده در پژوهش شركت داده شدند. همچنين جهت گردآوري اطلاعات پژوهش از پرسشنامه هاي انگيزه پيشرفت هرمنس، نگرش به زمان زيمباردو و رضايت شغلي JDI استفاده شد. نتايج نشان داد مقياس هاي نگرش نسبت به آينده، حال لذت جويانه و گذشته مثبت (01/0≥P) و انگيزه پيشرفت (05/0≥P) با رضايت شغلي معلمان رابطه دارد. همچنين دو بعد نگرش آينده گرا و گذشته مثبت توان پيش بيني رضايت شغلي را دارند. از بين متغيرهاي پژوهش بيشترين همبستگي و قدرت تبيين رضايت شغلي را نگرش نسبت به آينده دارد. نتايج پژوهش حاضر نيز در راستاي تحقيقات خارجي نشان داد كه نگرش نسبت به زمان آينده بالاترين ميزان تاثيرگذاري را در پيش بيني رضايت شغلي معلمان دارد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، نخستین تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفت به قرن هفدهم بر می گردد اما زیمباردو (۱۹۹۹)، به صورت کاملا تخصصی و علمی نگرش نسبت به زمان را مورد بررسی قرار دادو آن را به عنوان یکی از ساختارهای اصلی زمان روانشناختی که از فرآیندهای شناختی نشأت گرفته و تجارب انسان را به چارچوب های زمانی گذشته ، حال و آیند تقسیم می کند تعریف نمود، و پنج بعد را (زمان گذشته مثبت ، زمان گذشته منفی ، زمان حال لذت جویانه ، زمان حال جبرگرایان و آینده ) برای آن در نظر گرفت .
1- Nuttin 2- Bal 3- Diaz-Morales 4- Figueredo 5- Bilde 6- Luyckx 7- Daugherty & Brase افزون بر این ، تحقیقاتی که روی ابعاد نگرش نسبت به زمان متمرکز بودند بیان می کنند که چهارچوب های خاص زمان پیچیدگی هایی برای جنبه های مختلف سلامت از جمله سلامت روانشناختی دارند.
بنابراین هدف ازاین پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا بین نگرش به زمان و انگیزه پیشرفت با رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان پاکدشت ارتباط وجود دارد؟ روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده و در حیطه تحقیقات کاربردی جای می گیرد.
در آخر با توجه به نتایج پژوهش حاضر و مطالعه محدود نگرش به زمان در روان شناسی کار (علی رغم اهمیت این موضوع ) و تغییر شرایط کارمندان در سنین مختلف 1-Cate & John 2- Focuse on opportunities 3- Focuse on limitations پیشنهاد می شود در سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش ،گزینش ، جایگزینی و تشکیل پرونده سلامت روان برای کارمندان با توجه به تأثیر نگرش زمان بر متغیرهای شغلی صورت پذیرد."