چکیده:
هدف از پژوهش كنوني بررسي رابطه باورهاي معرفت شناسي و نياز به شناخت با آگاهي فراشناختي در اساتيد دانشگاه مازندران مي باشد. گروه نمونه پژوهش كنوني 145 نفر از اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه مي باشند كه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي، از ميان 11 دانشكده اين دانشگاه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، «پرسشنامه باورهاي معرفت شناسي شراو»، «سياهه آگاهي فراشناختي» و «مقياس نياز به شناخت» مي باشد. داده ها با استفاده از رگرسيون چندمتغيره، ضريب همبستگي پيرسون و آزمون تي براي نمونه هاي مستقل مورد بررسي قرار گرفت. نتايج رگرسيون چندمتغيره نشان داد تركيب متغيرهاي پيش بين باور معرفت شناسي و نياز به شناخت، 15% از تغييرات آگاهي فراشناختي اساتيد را پيش بيني مـي كنند. باور معرفتي «دانش ساده» و نياز بـه شناخت، پيش بيني كننده معني دار آگاهي فراشناختي اساتيد مي باشند. باور معرفتي «دانش ساده» و «دانش مطلق» رابطه منفي معناداري با آگاهي فراشناختي و باورهاي معرفتي «دانش ساده»، «دانش مطلق» و «توانايي ذاتي» رابطه منفي معناداري با نياز به شناخت اساتيد دارند. همچنين بين نياز به شناخت و آگاهي فراشناختي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. نتايج آزمون تي نشان داد باور معرفتي «دانش مطلق» در اساتيد حوزه هاي سخت بيشتر از اساتيد حوزه هاي نرم مي باشد. از ميان زيرمقياس هاي آگاهي فراشناختي، تنها ميانگين زيرمقياس دانش اخباري اساتيد دو حوزه متفاوت بود. اساتيد حوزه نرم، دانش اخباري بالاتري را نشان دادند. همچنين نياز به شناخت اساتيد حوزه هاي نرم، به طور معناداري بالاتر از اساتيد حوزه هاي سخت بود.
خلاصه ماشینی:
"جدول (۵) خلاصه رگرسیون چندگانه پیش بینی آگاهی فراشناختی ازروی نیازبه شناخت و باور معرفت شناسی Sig Beta B مقدار ثابت ۱۱۴/۵۳ ۰/۰۰۰ ۹/۰۹ نیاز به شناخت ۰/۲۹۸ ۰/۲۱۴ ۲/۷۱ ۰/۰۰۸ دانش ساده ۱/۳۴- ۰/۳۲۸- ۳/۸۰- ۰/۰۰۰ R= 0/44 دانش مطلق ۰/۴۹۷- ۰/۱۵۴- ۱/۹۳- ۰/۰۵۶ R2=0/194 مرجع مقتدر ۰/۳۵۳ ۰/۱۲۱ ۱/۴۹ ۰/۱۳۸ ٠١٥٩=R٢ اصلاح شده توانایی ذاتی ۰/۱۳۸ ۰/۰۴۴ ۰/۵۳۸ ۰/۵۹۱ یادگیری سریع ۰/۰۹۲- ۰/۰۲۴- ۰/۳۰- ۰/۷۶۵ برای بررسی تفاوت معنادار باور معرفت شناسی اساتید حوزه های نرم و سخت ، از آزمون تی نمونه های مستقل استفاده می شود.
جدول (۶)نتیجه آزمون تی نمونه مستقل برای بررسی متغیر باور معرفت شناسی خطای ابعاد باورشاخص آماری انحراف درجه سطح تفاوت معرفت تعداد میانگین مقدار t آزادی استاندارد استاندارد معناداری میانگین ها شناسی گروه ها تفاوت رشته های سخت ۶۸ ۱۹/۲۰ ۳/۰۳ دانش مطلق ۰/۵۹ ۱/۹۴ ۰/۰۰۱ ۱۴۳ ۳/۲۴ رشته های نرم ۷۷ ۱۷/۲۵ ۴/۰۳ رشته های سخت ۶۸ ۲۲/۶۰ ۲/۴۳ دانش ساده ۰/۴۸ ۰/۲۲ ۰/۶۴ ۱۴۳ ۰/۴۶ رشته های نرم ۷۷ ۲۲/۳۷ ۳/۲۹ رشته های سخت ۶۸ ۱۷/۱۳ ۲/۲۵ مرجع مقتدر ۰/۶۸ -۰/۰۲ ۰/۹۷ ۱۴۳ -۰/۰۳ رشته های نرم ۷۷ ۱۷/۱۵ ۵/۲۴ رشته های سخت ۶۸ ۱۹/۸۸ ۳/۸۳ توانایی ذاتی ۰/۶۳ ۰/۳۴ ۰/۵۸ ۱۴۳ ۰/۵۵ رشته های نرم ۷۷ ۱۹/۵۳ ۳/۷۷ یادگیری رشته های سخت ۶۸ ۱۰/۵۲ ۲/۹۵ ۰/۵۳ -۰/۰۴ ۰/۹۳ ۱۴۳ -۰/۰۷ سریع رشته های نرم ۷۷ ۱۰/۵۷ ۳/۴۳ برای بررسی تفاوت آگاهی فراشناختی اساتید حوزه های سخت و نرم نیز از آزمون تی برای نمونه های مستقل استفاده می شود.
جدول (۸)نتیجه آزمون تی نمونه مستقل برای بررسی متغیرنیاز به شناخت شاخص سطح خطای انحراف درجه تفاوت آماری تعداد میانگین مقدار t آزادی معنادار استاندارد استاندارد میانگین ها گروه ها ی تفاوت رشته های ۷/۵۹ ۶۶/۱۴ ۶۸ سخت ۱/۴۰ ۴/۰۳ ۰/۰۰۵ ۱۴۳ -۲/۸۷ رشته های ۹/۱۰ ۷۰/۱۸ ۷۷ نرم بحث و نتیجه گیری پژوهش کنونی با هدف بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناسی و نیاز به شناخت با آگاهی فراشناختی اساتید دانشگاه مازندران انجام شده است ."