چکیده:
رويكردها و راهبردهاي يادگيري روش هايي هستند كه بر كيفيت يادگيري تاثير مي گذارند و دانش آموزان در حين يادگيري از اين راهبردها براي رسيدن به اهداف آموزشي موردنظر استفاده مي كنند. هدف از انجام پژوهش حاضر مقايسه راهبردهاي انگيزشي، راهبرد مديريت منابع يادگيري و رويكردهاي يادگيري در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي بود. در اين پژوهش از روش علي مقايسه اي استفاده شد و جامعه آماري را كليه دانش آموزان دختر پايه هاي هفتم و هشتم دبيرستان هاي هوشمند و عادي شهر يزد تشكيل مي دادند. نمونه آماري شامل ۳۳۹ دانش آموز دختر (۱۷۲ دانش آموز مدرسه هوشمند و ۱۶۷ دانش آموز مدرسه عادي) بود كه به شيوه نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. به منظور اندازه گيري متغيرهاي پژوهش از پرسش نامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (پينتريچ و دگروت،۱۹۹۰) و رويكردهاي يادگيري (انتويسل و تيت،۲۰۰۰) استفاده گرديد. نتايج تحقيق آشكار كرد كه بين مولفه هاي راهبردهاي انگيزشي در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي تفاوت معنادار وجود دارد. همچنين، بين دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي از لحاظ راهبردهاي مديريت منابع يادگيري و مولفه هاي آن تفاوت معنادار بود. علاوه بر اين، بين نمرات رويكردهاي يادگيري در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادي تفاوت معنادار گزارش شد
خلاصه ماشینی:
مقایسۀ راهبردهای انگیزشی ، راهبرد مدیریت منابع یادگیری و رویکردهای یادگیری در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی ندا اثنی عشری 1 محبوبه فولادچنگ ** الهه دریاپور*** چکیده : رویکردها و راهبردهــای یادگیری روش هایی هســتند که بر کیفیت یادگیــری تأثیر میگذارند و دانش آموزان در حین یادگیری از این راهبردها برای رســیدن به اهداف آموزشــی موردنظر استفاده میکنند.
نتایج تحقیق آشکار کرد که بین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
همچنین ، بین دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی از لحاظ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و مؤلفه های آن تفاوت معنادار بود.
نتایج تحقیقات در مورد رابطه بین باورهای انگیزشی ، راهبرد فراشناخت تنظیم تلاش نشان می دهد که جهت گیری هدف درونی ، باور در مــورد ارزش تکلیف ، کنترل باورهای یادگیری و خودکارآمدی برای یادگیری و عملکرد پیش بینی کننده های راهبردهای فراشناختی هستند.
بنابراین ، با توجه به درهم تنیدگی محیط یادگیری و انگیزش به عنوان عوامل تأثیرگذار در پیشرفت و موفقیت دانش آموزان و محدود بودن مطالعه در این زمینه ، هدف پژوهش حاضر مقایسۀ راهبردهای انگیزشی ، مدیریت منابع یادگیری و رویکردهای یادگیری در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی است .
آزمون هــای معناداری مانوا در رابطه با مؤلفه های راهبردهای انگیزشــی (٠/٠٠١ =p ,٨/٠٣ =F ,٠/٨٧٣ =wilk’s lambda) در ســطح کمتر از ٠/٠٠١ معنادار اســت ، این امر بیانگر آن است که بین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
Journal of College Teaching & Learning, 4(7), 78- 85.