چکیده:
هدف: همان طور که مطالعات نشان داده است، معلولیت فرزندان در خانواده مانع از آن می شود که خانواده بتواند، کارکردهای متعارف خود را به نحو مطلوب داشته باشد، لذا در این خصوص نیازمند توجه و همیاری می باشد. پژوهش حاضر سعی دارد، استرس والدگری، رضایتمندی و کارکرد خانواده مادرانی که دارای کودک اتیسم هستند را بررسی و با مادران دارای کودک با رشد معمول، مورد مقایسه قرار دهد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی - مقایسه ای و جامعۀ آماری شامل کلیه مادران دارای کودک اتیسم و کودک دارای رشد معمول شهر تهران بود. 85 نفر از مادران کودک دارای رشد معمول با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و 58 نفر از مادران دارای کودک اتیسم به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. از مقیاس استرس والدینی بری و جونز (1995)، مقیاس رضایت مندی خانواده السون و ویلسون (1989) و پرسشنامه کارکرد خانواده السون و همکاران (1985) در این پژوهش به عنوان ابزار استفاده گردید. یافتهها: نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین استرس والدگری، رضایتمندی و کارکرد خانواده های دارای کودک اتیسم با کودک دارای رشد معمول تفاوت معنیداری وجود دارد (0/05 > P). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استرس والدگری در مادران کودکان دارای اتیسم نسبت به والدین کودکان دارای رشد معمول بیشتر و رضایتمندی و کارکرد خانواده آنان ضعیف تر است که این نتیجه میتواند به خاطر ویژگیهای این کودکان باشد، بنابراین دقت به وضعیت سلامت و حمایت از والدین دارای کودک اتیسم توصیه میشود. بنابراین پیشنهاد می شود در مراکز آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم برنامه هایی جهت ارتقاء سلامت روان والدین به خصوص مادران طراحی گردد.
Aim: As previous studies have shown، disabled children may prevent families to have their normal and desirable functions; hence، these families need to be supported. This study is trying to explore parental stress، satisfaction and family functioning of families who have children with autism and compare it with families with normally developing children.
Method: This study is a casual-comparative and its statistical population was including all mothers of children with autism and families with normally developing children in Tehran. 85 mothers of normally developing children and 58 mothers of children with autism were recruited using cluster sampling and convenience sampling method، respectively. The Parental Stress Scale (PSS; Berry & Jones، 1995)، the Family Satisfaction Scale (Olson and Wilson، 1986) and the Family Functioning Questionnaire (Olson etal، 1985) were used to gather the data.
Results: using multivariate analysis of variance (MANOVA)، it was shown that there is a significant difference (P<0.05) between parental stress، satisfaction and family functioning of families children with autism and families with normally developing children.
Conclusion: This study indicated that parental stress level of mother’s children with autism is more than parents with normally developing children and satisfaction and family functioning of their mothers are lower. This result may be due to the characteristics of these children، thus it is recommended to pay more attention to the health status of these families and support them more. Therefore، it was proposed that some programs were designed to promote mental health of parents، especially mothers in the centers for education and rehabilitation of children with autism.