چکیده:
امروزه فيلم هاي عامه پسند نوعي توليد رسانه اي محسوب مي شوند كه بر اساس تئوري هاي مطالعات فرهنگي به عنوان يك متن، قرائت ها و خوانش هاي گوناگون و گاه معارض را فراهم مي كنند . اين قرائت ها و خوانش ها نوعي توليد ثانويه محسوب شده و علت ها و انگيزه هاي متعددي را در بر مي گيرد. لذا در پژوهش حاضر خوانش و رمزگشايي مخاطبان زن از فيلم هاي عامه پسند شبكه هاي ماهواره اي، با روش پيمايش و ابزار پرسشنامه و مصاحبه اكتشافي و حجم نمونه 400 نفر بين زنان در شهر ساري انجام شد. داده هاي به دست آمده از طريق تكنيك آماري آزمون دوجمله اي(Binomial Test)تجزيه و تحليل شدند كه يافته ها نشان داد 85 درصدپاسخگويان با متغيرگريز از واقعيت به خوانش فيلم ها اقدام كرده و شاخص كمبود عشق از اين متغير براي حل متني خود به وفور عشق در سريال ها روي آورده است.نتايج به طور كلي حاكي از آن بود كه زنان با هم ذات پنداري با بازيگران سريال ها، بازنمائي هويت زنانه ،گريز از واقعيت و بازنمائي گذشته، از فيلم ها رمزگشائي و به خوانش آن ها اقدام مي كنند
خلاصه ماشینی:
"زنانی که نقش های خطیری را در جامعه ایفا می کنند، خود به عنوان رسانه عمـل کـرده و تأثیرات زیادی را بر دیگران می گذراند و اگربه طور دقیق بیان کنیم ، رسانه ها توسـط زنـان بـه محاوره تبدیل می شوند،همین طور که درسال های اخیر مشاهده کردیم ، تأثیر تبلیغات مـدیریت بدن ، استفاده ازکالاها، مصرف بیش ازحد وتجمل گرائی وارد گفتمان های غالـب زنـان شـده است که می تواند تأثیر فراوانی را برپیوندهای اجتماعی یا گسست های جامعه بـه جـا بگـذارد، به هرحال آنچه که مبرم است ، شبکه های ماهواره ای که بسیاری اززنان را جذب خویش کـرده است ،شبکه هایی هستند که فیلم های عامه پسند ١را به طور مستمر پخش می کنند و برداشـت هـای آن ها ازاین فیلم ها خواه ناخواه به بازخورد وانعکاس آن درجامعه منجر مـی شـود وگفتمـان این رسانه نه فقط درخانواده معاوضـه مـی شـود ،بلکـه همچنـین نقـش بسـیار مهـم دراکثـر تعامل های روزمرة مردم ایفا می کند(دهشیری،١٨٣:١٣٨٨) وهمان طور که می دانـیم اگـر علـت تماشای این فیلم ها بررسی شود، بسیاری ازنیازها ومشکلات زنان جامعۀ ما شناختهمی شود و تماشای این فیلم ها به دنبال خود سؤالات زیر را مطرح می کند که : آیا زنان قربانیان منفعل فیلم های عامه پسند هستند؟ زنان چگونه به عنوان مصرف کننده فیلم های عامه پسـند بـه خـوانش فـیلم هـا پرداختـه واز فیلم ها رمزگشائی می کنند؟ بر اساس نظریۀ هارولد لس ول ٢هر فرآیند ارتباطی ٦عنصر را دربـر مـی گیـرد کـه عبـارت هستند از: فرستنده ، پیام ، نوع کانال ارتباطی یا رسانه ، مخاطب که تأثیر وشـرایط هـر کـدام در حوزة جامعه شناسی ارتباطات ، مبـاحثی را بـه خـود اختصـاص داده انـد (عیوضـی،٥٩:١٣٨٧)."