چکیده:
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير توانمندسازي روان شناختي در به اشتراك گذاري دانش كاركنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد. روش تحقيق حاضر توصيفي- پيمايشي و مبتني بر مدل معادلات ساختاري و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بود. پايايي سوالات با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ تعيين شد و روايي پرسشنامه ها به وسيله خبرگان مديريت منابع انساني، رفتار سازماني و مديريت دانش تاييد شد. يافته ها، تاييد مسير ارتباط بين متغيرهاي اين پژوهش را نشان مي دهد. همچنين نتايج تحقيق نشان مي دهد كه توانمندسازي روان شناختي و ابعاد آن پيش بيني كننده معناداري براي به اشتراك گذاري دانش كاركنان است. به عبارت ديگر توانمندسازي روان شناختي بر اشتراك گذاري دانش كاركنان اثرگذار است.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر توانمندسازی روان شناختی برفرهنگ اشتراک گذاری دانش مورد مطالعه : کارکنان زن ادارة آموزش وپرورش استان مازندران رحمت الله قلی پور دانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشگاه تهران ، تهران ، ایران * حسین صمدی میارکلائی 1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ،قائم شهر، ایران حمزه صمدی میارکلائی دکتری مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ،قائم شهر، ایران چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر توانمندسازی روان شناختی در به اشـتراکگـذاری دانـش کارکنـان زن ادارة آموزش وپرورش استان مازندران انجام شد.
هم چنین به دلیل نقش کلیدی عامـل انسـانی در اشـتراک گـذاری دانـش ، نقـش توانمندسـازی روان شناختی کارکنان به عنوان عامل تسهیل گر اشتراک گذاری دانش بررسی و تشریح می شود.
Quinn & Spreitzer در نگرش پویا، توانمندسازی در حقیقت با پـذیرش ریسـک ، رشـد، تغییـرات ، درک نیازهـای کارکنان ، مدل سازی رفتارهای توانمند، گروه سازی، ترغیب همکـاری و اعتمـاد بـه دیگـران در اجرای کار همراه است .
بـا توجـه به نتایج حاصله از مطالعات که به بحث تفاوت های جنسـتی توجـه کـرده انـد، هـدف از ایـن پژوهش با تکیه و تمرکز بر نقش زنان ، سنجش وضعیت توانمندسازی روان شناختی و مهم تر از آن بررسی رابطۀ بین توانمندسـازی روان شـناختی کارکنـان زن اداره آمـوزش وپـرورش اسـتان مازندران و اشتراک گذاری دانش آن ها است .
همان گونه که اشاره شد، صادقی و حسنی (٢٠١٣)، سرایواستاوا و همکـاران (٢٠٠٦)، عسـگری و همکاران (١٣٩٢)، و قربانی زاده و خالقی نیاء (١٣٨٨) در تحقیقات خـود بـر اثرگـذاریهـای متغیرهای توانمندسازی روان شناختی به عنوان یک متغیر پیش بین بر اشتراک گذاری دانش تأکیـد کردند.