چکیده:
هدف پژوهش حاضر انتخاب استراتژي رقابتي بازاريابي براي شركت تعاوني توليدكنندگان پسته رفسنجان، از ميان سه استراتژي تمايز، تمركز و رهبري در كاهش هزينه (استراتژي هاي مايكل پورتر) بوده است. جهت دستيابي به اين هدف، ابتدا معيارها و زيرمعيارهايي براي شركت تعاوني توليد كنندگان پسته رفسنجان تعريف و سپس اقدام به توزيع پرسش نامه در شركت مذكور شد. در نهايت، داده هاي جمع آوري شده با استفاده از فرايند تحليل شبكه اي(ANP) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. كليه داده هاي مورد استفاده در مطالعه حاضر به صورت مقطع زماني بوده و به روش توصيفي- پيمايشي در سال 1392 از شركت تعاوني توليد كنندگان پسته رفسنجان جمع آوري شد. نتايج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد كه براي شركت پيش گفته از ميان 3 استراتژي مذكور استراتژي تمركز با اولويت ترين است. همچنين از نظر شركت مورد مطالعه از ميان زيرمعيارها نيز زير معيارهاي شرايط سياسي و اقتصادي ايران از مهم ترين عوامل اثرگذار بر استراتژي بازاريابي شركت و زير معيارهاي شرايط اجتماعي و فرهنگي و مديريت عوامل محيطي از كم اهميت ترين آنها بوده اند.
The aim of present study is choice marketing strategy for Rafsanjan pistachio producers cooperative from among three competitive strategies، differentiation، focus and cost leadership (Michael Puerto strategies). With this approach and for achieving this purpose، firstly the criteria and sub-criteria is defined for Rafsanjan pistachio producers cooperative and then has been distributed the questionnaire in the company. Finally، the collected data has been analyzed by the analytic network process (ANP) method. Data used in the present study has been collected from the Rafsanjan pistachio producers cooperative in 2013. The result of this study showed، for Rafsanjan pistachio producers cooperative the strategy with highest priority through the competitive marketing strategies، differentiation، focuses and cost leadership strategies، is focus strategy. Also، the view of the cooperative، among of sub criteria، Iran's political and economic conditions are the most important factors that influence the company's marketing strategy as well as social and cultural conditions and environmental management are the low most importance factors affecting the company's marketing strategies
خلاصه ماشینی:
"بررســی مطالعــات داخلــی و خــارجی فــوق بیــانگر کــاربرد گســترده روش ANP در حوزههای مختلف از جملـه اسـتفاده بـه منظـور تعیـین اسـتراتژی بازاریـابی بـرای شـرکت هـا و بنگاههای اقتصادی است به طوری که مدل فـوق، بـا توجـه بـه محـیط متحـول و در حـال تغییـر فعالیت مؤسسات و واحدهای تجاری و همچنین محدود بودن منـابع ایـن واحـدها و مؤسسـات، جهت اتخاذ سیاست بازاریابی مناسب برای مؤسسات تجاری و صنعتی بسیار سودمند بـوده و بـر این اساس بسیار مورد استفاده قرار گرفته است .
اولویت کلی استراتژیها بر اساس زیر معیارها در روش ANP زیرمعیارها امتیاز کل اولویت شرایط سیاسی 0/17 1 شرایط اقتصادی 0/14 2 توان طراحی 0/13 3 منابع انسانی 0/11 4 مدیریت عوامل درونی 0/10 5 توان مالی 0/08 6 شرایط رقابتی 0/07 7 مدیریت ریسک 0/06 8 توان بازاریابی 0/05 9 توان تولید 0/04 10 مدیریت عوامل محیطی 0/03 11 شرایط اجتماعی و فرهنگی 0/02 12 مأخذ :یافته های تحقیق جمع بندی و پیشنهادها مطالعه حاضر با هدف تعیین استراتژی رقـابتی بازاریـابی مناسـب بـرای شـرکت تعـاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان، به تجزیه و تحلیل استراتژیهای بازاریابی مایکل پـورتر (تمـایز، تمرکز و رهبری در کاهش هزینه ) پرداخـت .
با توجه به نتایج و یافته های مطالعـه حاضـر پیشـنهادهای زیر ارائه شده است : - با توجه به آنکه برای شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان، استراتژی تمرکـز مهم ترین استراتژی رقابتی بازاریابی به شمار می آیـد بـه شـرکت تعـاونی تولیـد کننـدگان پسـته رفسنجان باید سعی نماید تا در راستای اجرای استراتژی نفوذ در بازار بـا تـلاشهـای بازاریـابی ، سهم کنونی خود را از بازار محصول افزایش دهد."